Aktual.: 11.09.2025 18:45
Horní Lapač (Kroměřížsko) – Na nemožnost využívat téměř dokončenou dálnici D49 dnes upozornili obyvatelé Horního Lapače na Kroměřížsku. Konal se tam protest, kdy lidé přecházeli přes přechod v obci a blokovali vždy na několik minut dopravu. Akce začala v 15:00 a trvala tři hodiny. Vše bylo pokojné, řekla ČTK po akci starostka Horního Lapače Jaroslava Hudečková (BEZPP za KDU-ČSL). Také policie potvrdila ukončení akce. Protestní akce proběhla bez mimořádných událostí, komunikace je opět zcela průjezdná bez omezení, uvedla policie na síti X.
Protest se konal na vytížené silnici druhé třídy, která spojuje Zlín s Holešovem. Stejná akce dnes byla v sousedních Martinicích, kde se protest uskutečnil také před dvěma týdny. Do Martinic na začátku týdne zavítal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dálnice by se podle něj mohla otevřít příští rok na jaře.
Téměř hotový úsek dálnice D49 vede blízko obcí a měl by z nich odvést podstatnou část tranzitní dopravy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v prosinci otevřelo první úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku dlouhý asi 9,8 kilometru. Sjezd z dálnice končí na kruhové křižovatce mezi Martinicemi a Holešovem. Navazující 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice do Fryštáku na Zlínsku je téměř hotový, jezdit se po něm však nedá. Chybí dokončit především dvousetmetrový sjezd z dálnice na kruhový objezd u Fryštáku. Kvůli žalobě Dětí Země a následným rozhodnutím soudu a ministerstva dopravy přišlo ŘSD o stavební povolení. Nutný je i nový proces EIA, který se zabývá vlivem stavby na životní prostředí.
Řidiči tak musí dále jezdit po souběžné silnici vedoucí přes Fryšták, Horní Lapač a Martinice. Podle martinického starosty Pavla Fiuráška (BEZPP za Obec Martinice pro Vás) obcí denně projede 13.000 aut, což způsobuje prašnost i otřesy v domech, obává se i o bezpečnost chodců. Na zvýšenou intenzitu dopravy si stěžuje i Hudečková. „Po otevření přivaděče z dálnice D49 u Holešova je zvýšená intenzita dopravy. Začala nás tady trápit i nákladní doprava. Hlavně to děláme proto, že chceme bezpečí pro naše občany,“ uvedla starostka.
V obci s téměř 300 obyvateli je jeden přechod. Dřív neměly například děti problém přejít přechod při cestě do školy. „Rodiče byli zvyklí, že se mohli spolehnout na to, že ten přechod přejdou, ale aut je už skutečně hodně,“ uvedla starostka. Před dvěma týdny se obyvatelé Horního Lapače zapojili do stejného protestu v sousedních Martinicích. Dnes chtěli uspořádat vlastní protest. „Chtěli jsme upozornit, že se to týká i jiných obcí než Martinic, dalších obcí podél silnice, je to regionální problém,“ uvedla Hudečková. Obce požadují dostavbu sjezdu u Fryštáku a urychlené zprovoznění celého úseku dálnice. Chtějí také přechodná opatření v obcích, nové přechody, zpomalovací prvky i semafory.
Do protestu se při jeho zahájení zapojilo několik desítek lidí. „Žije tu hodně lidí a velké množství dětí, je potřeba je chránit,“ řekla dnes novinářům jedna z protestujících a obyvatelka Horního Lapače. Před dvěma týdny se také zapojila do protestu v Martinicích, byla však ráda, že dnes se akce konala i v Horním Lapači.
Lidé vždy několik minut v kuse přecházeli po přechodu, rozvinuli také transparent upozorňující na petici za dostavbu posledního úseku napojení dálnice D49 ve Fryštáku. Letáky s informacemi dávali také řidičům ve stojících autech, kteří také mohli petici podepsat. Akce výraznou nevoli u řidičů nevzbudila, i když někteří troubili, nebo hledali objízdnou trasu. Kolony byly dlouhé několik stovek metrů. „Úplně tomu rozumím. Představte si bydlet tady a aby vám denně jezdily náklaďáky pod okny od rána do večera,“ řekla dnes novinářům řidička Veronika, která je ze Zlína. O akci věděla z médií, několikaminutové zdržení jí nevadilo. „Nevadí mi to, nikam nespěchám,“ uvedla řidička, která také podepsala petici.
Další protest obec podle starostky neplánuje. Další vývoj bude záležet také na výsledcích schůzky, která by se měla konat v polovině prosince a kde by měl být znám termín otevření dálnice.
Dálnice by se podle Kupky mohla otevřít příští rok na jaře. „Děláme opravdu všechno, abychom jeden jediný den nepromeškali. Do konce října by mělo proběhnout veřejné projednání EIA. To je významný krok. Míříme k tomu, abychom v ideálním případě mohli mít stanovisko EIA na přelomu listopadu a prosince. To je práce ministerstva životního prostředí. Hned na to navážou naše kroky, abychom opravdu dokázali tu stavbu dokončit v co nejkratším čase,“ řekl ČTK Kupka. Termíny však podle něj není možné uspíšit. „V tomhle případě platí, že stát se musí podřídit rozhodnutí soudu, jakkoli se mně třeba osobně nelíbí. Byl bych mnohem raději, kdyby ta dálnice už v plném rozsahu sloužila, ale děláme všechno proto, aby to opravdu teď proběhlo co nejrychleji s co nejkratšími termíny, které ale jsou jasně ukotvené v zákoně,“ uvedl ministr. Na krajské úrovni je možností omezení tranzitní dopravy pro nákladní auta přes Martinice a okolní obce.