Komerční prezentace Aktual.: 18.11.2025 14:02
Ostrava – Automobilový jezdec Aleš Loprais bude mít na Rallye Dakar v posádce kamionu stejně jako loni navigátora Davida Křípala a nově mechanika Jiřího Strosse. Pojede podruhé speciálem Iveco postaveným v dílnách nizozemského týmu Gerarda de Rooye a při 20. startu za volantem bude usilovat o vítězství. Loprais to dnes řekl novinářům v Ostravě.
„Důležitá novinka je staronový mechanik v kabině Jirka Stross. My jsme měli dohodu, že první rok tam bude domestikovaný mechanik z týmu De Rooy. Následně už můžeme mít vlastního,“ řekl Loprais.
Podařilo se jim podle něj techniku poznat a osvojit si ji. „Máme za sebou test v Africe. Vím, že Jirka má své obrovské cennosti v rámci předešlých konceptů, tohle zvládne perfektně. Těším se na spolupráci s ním, protože je to klidný, pokorný chlap a výborný mechanik. Jsme na stejné vlně a není náhoda, že jsme narozeni 10. ledna 1980,“ řekl Loprais.
Navigátor Křípal je podle něj člověk do nepohody, který by se rozdal. „Máme super atmosféru v kabině, to bych chtěl vyzdvihnout. Zásadní je posádka. Stroj je taky úžasný, dost jsme ho vyladili. Věřím, že celé to bude o výdrži a samozřejmě o štěstí. Nicméně náš cíl je jasný: být na tom stupínku nejvyšším,“ řekl Loprais.
Nejde podle něj jen o nějaké vykřikování. „Tak to cítím. Vím, že rychlost máme, vím, že ostatní nás velmi sledují, a taky je důvod, protože my si jdeme jednoznačně za svým. Jednoho dne to musí přijít a věřím, že to bude teď na následujícím Dakaru,“ řekl Loprais.
Vůz se podle něj od loňska hodně změnil. „My jsme to auto po našich poznatcích dost poupravili, hlavně co se týká řízení a nájezdových úhlů. Byla spousta věcí, které mně nevyhovovaly, což se za první rok nedalo úplně stihnout. Teď už jsme to auto posunuli dál a já věřím, že to přinese své ovoce,“ řekl.
Pětačtyřicetiletý Loprais patří mezi nejzkušenější jezdce v kategorii kamionů. Závodil dlouho s vozy značek Tatra a Praga. Jeho největším úspěchem bylo loňské stříbro, v roce 2007 a letos dojel třetí. Vyhrál dohromady 18 etap.
Letošní trasa podle něj vypadá opět zajímavě a náročně. „Lze čekat delší etapy a pravděpodobně víc kamení, ale bude to různorodé. Je to kolikrát složité v nastavení kamionu, protože vy ho musíte mít optimální jak na písek, na měkké, na velbloudí trávu, na duny, na kameny, na šotolinu, takže to musí být takové univerzál nastavení,“ vyjmenoval.
Auto se chová jinak při startu s plnou tisícilitrovou nádrží a jinak při dojezdu, ale při současném Dakaru podle Lopraise i při pěti- či šestihodinových etapách nakonec rozhodují vteřiny. „Jsem za to na druhou stranu rád, protože mě to bičuje do nějakého formátu, extrému, a mně je v tom prostředí dobře. Já mám rád, když je na mě tlak, mně to místy vyhovuje,“ řekl Loprais.
Uvedl, že nevidí nic, čeho by se na trase měl zaleknout, ale do každého Dakaru jde s pokorou a ví, že ho vždycky něco může překvapit. „Tam je scénářů, na které člověk není schopen se připravit. Ty může jenom přežít,“ řekl.
Rallye Dakar 2026 odstartuje 3. ledna v saúdskoarabském Janbú. Na start by se mělo postavit 118 motocyklistů a 207 automobilových posádek včetně 47 kamionů. Dalších 97 aut se představí v kategorii Klasik. V „ostré“ soutěži je připravena trať dlouhá téměř 8000 kilometrů, jejíž součástí bude 4800 kilometrů rychlostních zkoušek.


