Aktualizace: 22.01.2024 15:28
Praha – Funkční technika a spolehlivě pracující tým byly podle Martina Macíka základem jeho triumfu na Rallye Dakar v kategorii kamionů. Čtyřiatřicetiletý jezdec startoval na slavné soutěži podvanácté v kariéře, podesáté jako pilot a domů se poprvé vrátil jako vítěz. Na dnešním setkání s novináři vyzdvihl důležitost všech členů týmu MM Technology. Nad budoucností a obhajobou vítězství ale zatím přemýšlet nechce, jisté je, že by příští rok měl usednout do nového modelu vozu Iveco.
„Dakar měl pro nás hned několik nej. Nejen z pohledu tří beduínů, které jsme přivezli, a přivezli jsme je jako tým. Pocity v cíli byly úžasné a nepopsatelné. Za úspěchem byla dlouhá cesta, na kterou se před třiadvaceti lety vydal táta, takže se dá říct, že to bylo dlouhé a vygradované,“ řekl Macík na dnešní tiskové konferenci v Praze.
„Celý rok jsme se připravovali na to, že chceme být nejlepší. Snažili jsme se odstranit problémy, které jsme měli v minulosti, a podařilo se nám vše vycizelovat,“ podotkl šéf týmu Martin Macík starší. „Dakarem se zaobírám kontinuálně třiadvacet let, asi jako jediný v Česku. Úspěch je zadostiučinění a završení dlouholeté práce,“ řekl Macík starší, jenž v minulosti sám rallye jezdil a nyní se v sedlčanském týmu věnuje stavbě a vývoji kamionů.
Macík vyhrál Rallye Dakar s náskokem téměř dvou hodin na Aleše Lopraise. Do čela průběžného pořadí se dostal v 5. etapě a v následující speciální dvoudenní etapě náskok navýšil na více než hodinu.
„Šli jsme si za tím. Jeli jsme si svoje a občas jsme jeli tak rychle, že snad nikdo s kamionem tak rychle jet nemohl,“ řekl s úsměvem Macík. „Letos si všechno sedlo. Všichni si pamatujeme, co se nám stalo v minulých letech. Zejména v druhé polovině rallye. A byli jsme ostražití, Teď to bylo až divně jednoduché, proto jsme byli první,“ řekl navigátor František Tomášek.
Macík triumfem navázal na legendárního Karla Lopraise, který si poslední, šestý triumf připsal v roce 2001. „Tak, jako mi loni poté, co jsem byl druhý, říkali, že teď už to jen vyhraju, že to bude lehké, tak teď občas slyším, že teď už to jen vyhraju šestkrát. O tom bych ale nechtěl mluvit. Teď je Dakar hodně rychlý a hodně o štěstí, není to jen o přežití. Musí se sejít všechno, technika je hodně vyrovnaná,“ podotkl Macík.
O obhajobu se ale pokusí. „Bude to ještě těžší. Člověk v sobě musí najít ambice a odhodlání, protože k tomu, abychom vyhráli, jsme všichni v týmu museli něco obětovat. V mém případě je to spousta energie, spousta času, je to zdraví, rodina a je otázka, do kdy jsme ochotni to dělat. Teď jsem šťastný a naprosto spokojený. Obhajobu ale teď neřeším, to si nechám na později,“ dodal Macík, jenž již dopředu avizoval, že stávající kamion pojmenovaný Čenda tým po Dakaru prodá. „Už stavíme nový. V dílně máme díly na dva kamiony a první by měl být v dubnu hotový, abychom s ním mohli jet v květnu testovat do Afriky,“ dodal Macík.