Piel za mnou f a kal, e etl o novm nejrychlejm sedanu svta, kter um jet 333 kilometr v hodin a jestli zvldneme vymknout z Ghibli vc, aspo o kilometr, usmv se Sonia Lauria, inenrka t urozen automobilky z Modeny, v desetistupovm mrazu na klouzace v Livignu podupv zimou, ale kdy kolem prosvit jej maserati, rozz se j oi. Sympatick Italka si pr dala den na rozmylenou, vrtila jsem se rno s tm, e to zvldneme. A pustili se do prce.

Maserati Ghibli 334 Ultima vzniklo jako hlavn pomnk historickho momentu. Slavn modensk automobilka se lou s Ferrari a osmivlci, tch za poslednch vc ne dvacet let odebrala z Maranella sto tisc. Osmivlcov historie znaky je vak mnohem del, letos je to ptaedest let. Posledn stovky kus a ra, kterou v Moden odstartovali na popud rnskho ha Rzy Pahlvho, se uzave.

Persk h

To bylo tak; persk vldce, kter byl svtovou celebritou padestch a edestch let, se jako velk milovnk vkonnch spork pi testech modelu 3500 GT optal, zda by nestlo za to zabudovat pod kapotu zdobenou neptunovm trojzubcem osmivlec. Pahlv byl ze svtckho kup naden. Ale peci jen chybl mu pebytek vkonu. V modensk fabrice ve Viale Ciro Menotti ten fanfaronsk npad pijal za sv Giulio Alfieri, tehdej technick editel Maserati, to se psal rok 1958. Alfieriho mechanici nakonec museli vz vrazn pepracovat a upravit, srdcem byl osmivlec ze slavn zvodn barchetty Maserati 450S zvten na pt litr. A tak se v roce 1959 na autosalonu v Turn pedstavilo 5000 GT. Dva plus dvoumstn kup obleen renomovanou karosrnou Touring se stalo hvzdou akce, na poest prvnho jedinenho zkaznka zskal tento kus pezdvku Persk h a mimo jin pedstavil svtu uniktn modr lak, kter na rozlukovou edici s osmivlci Maserati nyn vythlo opt ze svho vzorkovnku. Modr krlovsk barva je speciln, pi pohledu z nkterch hlu se nemete rozhodnout, jestli nen zelen. Ke tem Pahlavho kuptkm pibylo jet dalch jedenaticet, s karoseriemi, kter byly dlem pikovch italskch karos. A pak u osmivlce v nabdce Maserati nesmly chybt.

Ghibli 334 vyrob 103 kus, prv takov bylo kdysi oznaen projektu prvnho osmivlcovho Maserati pro Rzu Pahlavho. Cenu vozu se sbratelskm potencilem, pohnnho osmivlcem biturbo objemu 3,8 litru, stanovili na 196 800 eur (asi 4,8 milionu korun) bez dan.

Do novch model u Maserati montuje svj nov (superzajmav) a stle italsky armantn estivlec Nettuno, dalm krokem je elektrifikace, vdy v Moden u vyvinuli benzinovou i elektrickou verzi svho nejnovjho modelu, velkho Granturisma. Stejn vypadajc auto vyvjeli vlastn dvakrt, protoe se mechanicky li snad pln ve vem. Ale to u je jin psnika, zptky na osmivlcov koncert.

lechtn karbonem

Manaersk supersport jmnem Ghibli se pitil do nabdky Maserati v roce 2013, tehdy s estivlci. Verze Trofeo s osmivlcem biturbo s 580 komi (427 kW) a 730 Nm pibyla do nabdky v roce 2020, um uhnt 326 km/h.

Sonia Lauria tedy dostala na starosti vylechtn nejrychlejho sriovho sedanu a posunut jeho limit, co znamenalo pokoit Cadillac CT5 V. Mla na to jen nkolik msc, aby se stihla premira na posvtnm mst sportovnch aut, na festivalu rychlosti v Goodwoodu.

A tak se ladilo, vylepovalo, cizelovalo, testovalo. Lauria s tmem inenr vyrazila i na slavn okruh Nardo, asfaltovou krunici vidte i z vesmru. Mm oprvnn a prokolen testovat a dit prototypy. Od vysokorychlostnch test jsou tu ovem profesionln jezdci, dodv pokorn.

Kdyby nebyly emisn omezen, mohli jsme se dostat jet dl, komentuje nekulatou maximlku Ghibli 334. Kvli emisnm pedpism se nemohly mnit vci na motoru, vysvtluje. Take se zamili na odlehovn a aerodynamiku. Sonia Lauria zdrazuje, e vechny pravy a doplky Ghibli opravdu vylepily, jsou funkn. Zadn karbonov spojler pidv ptlak. Speciln vybran 21palcov rfky vylepuj aerodynamiku.

Ghibli je chulign v obleku. Samozejm od italskho krejho. Na dlku m skoro pt metr, ale svalnat karoserie sedan obaluje tak, e nepsob zavalit. Pardn jsou bezrmov okna dve. Clem projektu Ultima (italsky posledn) tedy bylo vytvoit z Ghibli nejrychlej sedan s tradinm spalovacm motorem na svt. Optimalizac, prac s hmotnost, jej redukci a distribuc, se tedy dostali na 334 km/h a 3,9 sekundy zrychlen z nuly na sto (pvodn 4,3 s).

Klouzn

V Dolomitech, kde jsme 334 prohnali po horskch serpentinch jako jedin z eska, nebylo na oven tchto hodnot prostor. Deset pod nulou udlalo z cest dokonalou klouzaku, se kterou si ghibli poradilo se ct, i dky dobrm extra vyvinutm zimnm pirellkm. Nejvc se nadela kontrolka systmu stabilizace a trakce. Navc, jak prozradila Sonia Lauria, maj zimn pneumatiky obecnj sms, kter je peci jen odlin od t speciln, namchan letn pro extrmn discipliny, maximlka se tedy ovuje na letnm obut za normlnjch podmnek.

Odpoinout neustle mrkajc kontrolku jsme nechali v ledov arn dvousekundovm stiskem tlatka vypnout. A jedeme se klouzat. Je to zadokolka, mon trochu blzniv, ale charaktern, kaj u Maserati. Lp to popsat nejde.

Kdy se nebojte a mte klouzn aspo trochu v ruce, prosvitte ledovou drhu v dlouhch skluzech. Z auta s ptimilionovou cenovkou je rzem skvl hraka. Dlouh sedan s tradin architekturou s velkm zadnm pevisem zasedne na zadn bhy a dokonal rozloen hmotnosti ho ukliduje, nem sklony se njak razantn petet; sta nezmatkovat na plynu a bt dost rychl na volantu. Za pr zatek si ve osahte, citliv zen pilota navede, jak usazovat auto do oblouku, jak dvat kontra a dn brzdy, jen deliktn prce s plynem. A za chvli u svitte bokem v thlm smyku.

Rozlouen s osmivlci od Ferrari je pro Maserati konec romantiky, zvr jedn etapy. Ale mladm je to jedno. Dnes nastupuje elektrika, mv rukou jeden z inenr (podle plnu znaka bude od roku 2030 nabzet vhradn elektrick vozy), a upozoruje, e nov maserati jsou tykolky.

Jak se uke na snhu, na dovdivosti jim to nic neubralo, pibyla jistota a ovladatelnost. S estivlcovm SUV Grecale je dovdn na ledovm okruhu peci jen mn rozevlt a jistj. Klouzat powerslidem se um stejn dobe, idi je ovem suvernnj; jen na njezdu do oblouku je teba auto trochu pesvdovat, ne sto umk dovnit. K tomu pomh i dokonale pesn, rychl a komunikativn zen. Se tykolkou je jzda efektivnj a rychlej, kdy si troufnete, otote auto mezi snhovmi mantinely v rozvern piruet a hur bokem do dalho oblouku.

Podíl
Exit mobile version