Komerční prezentace Aktual.: 3.08.2025 18:22
Budapešť – Britský pilot Lando Norris vyhrál Velkou cenu Maďarska formule 1 před lídrem šampionátu Oscarem Piastrim a ztrátu na australského stájového kolegu snížil na rozdíl devíti bodů. Dominantní tým sezony McLaren slaví 200. triumf v historii, vybojoval čtvrtý double za sebou a sedmý v sezoně. První dvě místa obsadili jeho jezdci i před rokem na Hungaroringu, tehdy ale zvítězil Piastri a slavil první triumf v kariéře.
Třetí projel cílem další Brit George Russell z Mercedesu, který využil slabší druhou polovinu závodu vítěze sobotní kvalifikace Charlese Leclerca z Ferrari. Na pátém místě zaznamenal nejlepší výsledek v sezoně Fernando Alonso v Aston Martinu a dokonce životní šesté místo si za ním zajistil brazilský nováček seriálu Gabriel Bortoleto ze Sauberu.
Mistr světa Max Verstappen z Red Bullu se musel spokojit s devátým místem a před téměř měsíční přestávkou v šampionátu se na třetím místě průběžné klasifikace jeho manko na lídra prohloubilo na 97 bodů. Naprázdno vyšel rekordman v počtu vítězství v maďarské Grand Prix Lewis Hamilton, který skončil až dvanáctý.
Dlouho poklidný závod vyvrcholil v napínavou bitvu, v které oba rivalové z McLarenu vsadili na odlišnou taktiku. Norris, který odstartoval do závodu ze třetího místa a v úvodu dokonce ještě dvě pozice ztratil, jel na jedinou zastávku v boxech, Piastri stejně jako Leclerc a Russel měnili pneumatiky dvakrát.
„Jsem mrtvej. Bylo to proti Oscarovi těžké, protože se neustále přibližoval. Já prostě jen šlapal na plyn. Nemyslel jsem si, že bych mohl zvítězit, strategie s jednou zastávkou v boxech je vždycky trochu riskantní,“ řekl Norris. „Na začátku jsme závod na jeden pitstop neplánovali, ale po prvních kolech to byla naše jediná šance, jak se vrátit do hry,“ vysvětlil.
Norris byl u mechaniků jen v 31. ze 70 kol a po druhém pit stopu Leclerca o deset okruhů později se ujal vedení. Naopak naděje Ferrari na první triumf v sezoně se začaly od té doby rozplývat, protože monacký pilot začal ztrácet na rychlosti. Stěžoval si do vysílačky na vlastní tým a na trati jej předjeli Piastri i Russell. „Je to strašně frustrující. Úplně jsme přestali být konkurenceschopní,“ řekl do vysílačky.
Australský pilot na novějších gumách začal stíhat i týmového kolegu a posledních pět kol odkroužil bezprostředně za ním. Na Hungaroringu ale tolik možností k předjetí není a ojedinělé útoky Norris ubránil. Cílem projel s náskokem 0,698 sekundy, vyhrál třetí z posledních čtyř závodů, pátý v sezoně a devátý v kariéře.
„Když jsem viděl, že Lando jede na jeden pitstop, věděl jsem, že budu muset předjíždět na trati. A to se tady snadněji řekne, než udělá. Párkrát jsem to zkusil, nakonec jsem tahal za kratší konec,“ řekl Piastri, který při jednom z útoků zariskoval a tak tak, že nezpůsobil vzájemnou kolizi. „Nevím, jestli rozhodnutí jet na taktiku se dvěma zastávkami bylo správné, ale tak to je. Zkusil jsem to a ničeho nelituji,“ dodal lídr MS.
Russell vybojoval šesté pódiové umístění v sezoně a první od červnového vítězství v Kanadě. „Jsem šťastný, že jsem zase na stupních vítězů, protože s Charlesem to bylo občas riskantní,“ řekl Russell.
Šampionát v královské automobilové třídě teď bude mít téměř měsíční letní přestávku. Seriál bude pokračovat 31. srpna Velkou cenou Nizozemska v Zandvoortu.
Tréninky na Velkou cenu Maďarska:
První trénink: 1. Norris (Brit./McLaren) 1:16,052, 2. Piastri (Austr./McLaren) -0,019, 3. Leclerc (Mon./Ferrari) -0,217, 4. Hadjar (Fr./Racing Bulls) -0,629, 5. Hamilton (Brit./Ferrari) -0,682, 6. Bearman (Brit./Haas) -0,826.
Druhý trénink: 1. Norris 1:15,624, 2. Piastri -0,291, 3. Leclerc -0,399, 4. Stroll (Kan./Aston Martin) -0,495, 5. Alonso (Šp./Aston Martin) -0,609, 6. Hamilton -0,705.
Pořadí kvalifikace:
1. Leclerc (Mon./Ferrari) 1:15,372, 2. Piastri (Austr./McLaren) -0,026, 3. Norris (Brit./McLaren) -0,041, 4. Russell (Brit./Mercedes) -0,053, 5. Alonso (Šp./Aston Martin) -0,109, 6. Stroll (Kan./Aston Martin) -0,126.
Pořadí Velké ceny Maďarska:
1. Norris (Brit./McLaren) 1:35,21,000, 2. Piastri (Austr./McLaren) -0,698, 3. Russell (Brit./Mercedes) -21,916, 4. Leclerc (Mon./Ferrari) -42,560, 5. Alonso (Šp./Aston Martin) -59,040, 6. Bortoleto (Braz./Sauber) -1:06,169.
Průběžné pořadí MS (po 14 z 24 závodů): 1. Piastri 284, 2. Norris 275, 3. Verstappen (Niz./Red Bull) 187, 4. Russell 172, 5. Leclerc 151, 6. Hamilton (Brit./Ferrari) 109.
Pohár konstruktérů: 1. McLaren 559, 2. Ferrari 260, 3. Mercedes 236, 4. Red Bull 194, 5. Williams 70, 6. Sauber 51.