Komerční prezentace Aktual.: 26.05.2025 13:49
Praha – Rakousko a Česko se shodují v podpoře Ukrajiny, kterou napadlo Rusko, blízké postoje mají také v otázkách migrace. Po jednání v Praze to uvedli ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) a nová šéfka rakouské diplomacie Beate Meinlová-Reisingerová. Obě země podle ministryně sledují jasnou linii a chtějí spravedlivý a trvalý mír, který nebude na úkor Ukrajiny a Evropy. Na Rusko je potřeba vyvinout větší tlak, řekla.
Oba ministři vyzdvihli historické, kulturní i ekonomické vazby mezi ČR a Rakouskem. Lipavský ocenil, že Rakousko silným hlasem vystupuje proti ruské agresi a podporuje evropské hodnoty. „My jsme se i s paní ministryní bavili o tom, jakým způsobem třeba koordinovat pomoc Ukrajině včetně rekonstrukce, a o tom, že musíme držet principiální pevný postoj vůči Rusku,“ řekl. Hovořili také o problematice sankcí či o ruských sabotážních operacích. Lipavský rakouské ministryni poděkoval za podporu rozšíření ropovodu TAL, díky kterému se Česko definitivně odstřihlo od ruské ropy.
Meinlová-Reisingerová považuje za důležitý signál, že do Prahy přijela v prvních 100 dnech od nástupu do funkce. Po jednání s Lipavským zdůraznila společnou historii ČR a Rakouska i silné hospodářské propojení. Obchod mezi zeměmi je podle ní historicky na velmi vysoké úrovni a ČR patří k nejdůležitějším obchodním partnerům Rakouska. Také v geopolitických otázkách jsou země spojeny společnými hodnotami a postoji, uvedla ministryně. Za důležitý považuje i společný postup v Evropě, například v boji proti hybridním hrozbám.
Česko a Rakousko mají společně jasno v tom, že budoucnost západního Balkánu je evropská, uvedla také Meinlová-Reisingerová. Region by měl být podle ní v centru pozornosti, protože existují mocnosti, které by vakuum v oblasti rády zaplnily, a region čelí snahám o destabilizaci a hybridním hrozbám.
Ministři jednali i o přeshraniční spolupráci bezpečnostních složek či integrovaného záchranného systému ČR a Rakouska. Tématem bylo také dopravní propojení zemí, tedy projekty vysokorychlostní železnice či modernizace silniční infrastruktury. „V dopravě je naší vlajkovou lodí vysokorychlostní železnice Via Vindobona, která propojí střed Evropy moderní infrastrukturou,“ uvedl Lipavský. Zmínil také vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní či plán prodloužit spojení mezi Českými Budějovicemi a Lincem až do Salcburku.