Komerční prezentace Aktual.: 23.10.2024 10:14

Brusel – Častý nákup dětského invalidního vozíku může pro mnohé rodiny znamenat obrovskou finanční zátěž. Právě to bylo jedním z důvodů, proč se mladý český designér Jan Kaděra rozhodl v rámci své bakalářské práce navrhnout takzvaný rostoucí vozík, který mohou používat děti od čtyř do deseti let. Svůj návrh představil i v Bruselu v rámci přehlídky Brussels Design September. Její letošní ročník se věnoval právě tématům jako je sociální, ekologický a inkluzivní design. „Můj sen je najít investora a začít vozík vyrábět, abych ho mohl potkávat běžně na ulici,“ řekl v rozhovoru s ČTK Kaděra.

Nyní čtyřiadvacetiletý Čech studoval průmyslový design nejprve na střední škole v Uherském Hradišti a teď je studentem Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. „Jeden můj rodinný příslušník je částečně na invalidním vozíku, takže mě původně napadlo udělat nějaký nový design vozíku pro dospělé,“ popsal Kaděra. Když se spojil s jednou z firem, která podobné vozíky pro dospělé v Česku vyrábí, dozvěděl se, že jde již o „poměrně ohrané“ téma a že konkurence v této oblasti je velká.

Proto ho napadlo zkusit dětský invalidní vozík. „Je to menší věc, je to pro děti, takže se tam dá použít i určitá kreativita a barevnost,“ uvedl český student. Následně podle svých slov přemýšlel, co vozíku dodat jako „přidanou hodnotu“ a napadlo ho, že by mohl být rostoucí. „To znamená, že déle vydrží, dítě si k němu vytvoří třeba i nějaký vztah,“ dodal. Vozík se dá rozšířit do boků, každá strana o čtyři centimetry, nicméně tak, aby byl stále stabilní.

„Pak se jen vymění podsedák, opěrka a dají se větší kola, nicméně vozík zůstává stejný, takže rodině, či pojišťovně to ušetří peníze,“ popsal Kaděra prototyp vozíku, který nazval HUGO. „Chtěl jsem pro děti vyrobit něco příjemného, i když to třeba v životě nemají jednoduché. Chtěl jsem, aby byl vozík elegantní, funkční a zároveň jim dělal radost,“ doplnil.

Do návrhu zakomponoval i malou schránku s nářadím, která zajistí snadné a rychlé nastavení jednotlivých částí vozíku podle požadavků uživatele. „V designérském návrhu jsem kladl důraz na praktičnost, dlouhou životnost, variabilitu a čistý design,“ uvedl Kaděra.

Práce na prototypu mu trvala asi devět měsíců. „Byla to docela honička, v lednu jsem ještě řešil technické výkresy, v dubnu už byl nalakovaný rám a v červnu jsem to obhajoval,“ popsal student, který za svůj návrh získal českou Národní cenu za studentský design GRAND.

Vozík se skládá z celohliníkové konstrukce, zbytek součástek vyrobil na 3D tiskárně. „Šlapky, neonové kryty, blatníky, řídítka, všechno, co je plastové, je vyrobené prostřednictvím 3D tisku. Je to sice křehké, ale už se dá vyrobit 3D tisk, který je i pevný a použitelný pro každodenní potřebu,“ řekl český student. Výhodou podle něj je, že komponenty si na 3D tiskárně může vyrobit i malá firma a nepotřebuje řešit například formy, do kterých by bylo potřeba něco odlévat. Protože jde o křehký prototyp, vozík si zatím vyzkoušel jen osmiletý chlapec, který nemá žádný hendikep. „Zkoušeli jsme, jak se mu v tom sedí a byl spokojený. Ergonomicky to odpovídalo,“ dodal Kaděra s tím, že cílem rovněž bylo, aby byl vozík co nejlehčí. Nyní váží asi osm kilogramů.

Mladý Čech nyní pokračuje v postgraduálním studiu na univerzitě ve Zlíně a pro výrobu vozíku by rád získal investora, ať již z Česka či ze zahraničí. „Můj sen je začít vozík vyrábět, abych ho mohl potkávat na ulici. To je pro mě ta největší odměna, když vidíte, že váš výrobek lidé používají a že ten návrh jen neleží někde v šuplíku,“ uzavřel Kaděra. Několik schůzek, na kterých vozík představil, již s podporou bruselské kanceláře Czech Trade absolvoval právě v Bruselu.

„V Belgii pozorujeme rostoucí zájem o středoevropský region. Stále více belgických kurátorů, kulturních manažerů a zástupců institucí navštěvuje Českou republiku prostřednictvím Českých center, aby se seznámili s naší dynamickou designovou scénou,“ uvedla Kristýna Halounová, ředitelka Českého centru v Bruselu, které cestu Kaděry do belgické metropole podpořilo.

„Vynikajícím příkladem je právě Kaděra a jeho rostoucí vozík Hugo, který získal Národní cenu za studentský design. Inkluzivní design, v Belgii velmi aktuální téma, nachází odezvu i u nastupující generace českých designérů. Jsme hrdí, že naši mladí tvůrci přemýšlejí tímto progresivním způsobem, díky čemuž získávají uznání a příležitosti k prezentaci v mezinárodním kontextu, včetně toho belgického,“ dodala Halounová.

 

Podíl
Exit mobile version