Ceny elektromobil vzrostly v Evrop za 8 let o 39 %, v n klesly o 53 %, spotali ekologov.

Pouze 17 % elektromobil prodanch v Evrop tvo kompaktn vozy levnjho segmentu B, zatmco v ppad voz se spalovacmi motory je to 37 %, vyplv z nov analzy spolenosti Transport & Environment (T&E). Podle n vrobci automobil zpomaluj proces zavdn elektromobil tm, e upednostuj prodej vtch a drach elektromobil. Podle zprvy bylo v letech 2018 a 2023 uvedeno na trh pouze 40 pln elektrickch model v kompaktnch segmentech (A a B) ve srovnn s 66 velkmi a luxusnmi modely (segmenty D a E).

V Evrop pipad 28 % prodej elektrickch voz na segment velkch voz D ve srovnn s pouhmi 13 % u novch spalovacch voz, uvd analza na zklad daj o prodejch v roce 2023 od spolenosti Dataforce. Ekologov ignoruj fakt, e technologie, zejmna baterie, jsou drahou zleitost a cenu baterie zaplat sp zjemci o luxusn vz ne mal mstsk auto. Transport & Environment pouze konstatuje, e prmrn cena bateriovho elektromobilu v Evrop od roku 2015 vzrostla o 39 %, zatmco v n klesla o 53 %. Dvodem je dajn prv nemrn zamen evropskch vrobc na velk vozy a SUV.

Anna Krajinsk, manaerka pro emise vozidel ve spolenosti T&E, uvedla: Evropt vrobci automobil brzd masov rozen elektromobil tm, e nepinej spotebitelm cenov dostupn modely rychleji a ve velkm. Nemrn zamen vrobc na velk SUV a prmiov modely znamen, e mme pli mlo automobil pro masov trh a pli vysok ceny.

Z plnovanch model s cenou pod 25 000 eur vyrob automobilky pro evropsk trh v letonm roce pravdpodobn pouze 42 000 voz, vyplv z analzy daj o vrob od spolenosti GlobalData, kterou provedla spolenost T&E.

Dal, kdo se m postarat o vy prodeje elektromobil, jsou podle ekolog firmy. Trn podl bateriovch elektromobil v EU byl loni v ppad novch aut 14,6 %, ale mohl by bt ji 22 %, pokud by se do elektrifikace vc zapojil segment firemnch voz. Do nj spad vtina vech prodanch novch aut, ale u elektromobil je to jen 14 % proti 15 % soukromch zkaznk.

T&E tak kritizuje, e zem jako Nmecko odmtlo zvit daov zaten benzinovch a naftovch voz. Klov pro urychlen elektrifikace v Evrop je podle nich stanoven zvaznch cl prv pro firemn vozov parky. T&E vyzv EU, aby firmy mly povinnost kupovat pouze elektromobily u od roku 2030. Firmy maj dostatek finannch prostedk na investice do elektromobil. Proto mus EU pijt se zkonem, kter pokryje velkou st trhu s firemnmi automobily, a to regulac leasingovch gigant a spolenost s velkmi vozovmi parky, dodala Anna Krajinsk.

Podíl
Exit mobile version