Komerční prezentace Aktual.: 30.10.2024 16:09

Praha – Lídrem v tanečním oboru jsou v současné době v Česku streetové a hip hopové taneční techniky. Velmi silný, zvláště na soutěžích, je pak scénický tanec, například balet, moderní tanec, contemporary nebo jazzové disciplíny. U veřejnosti ale vítězí klasické párové tance, řekl ČTK taneční mistr, trenér a porotce při tanečních soutěžích Jindřich Hes.

„Česká polka se tančí na plesech, učí se v tanečních. To je trošičku jiný svět než soutěžní tancování. Česko má ojedinělou historii právě v pořádání tanečních kurzů, v téhle formě se to nedělá skoro nikde, možná malinko v Rakousku, Německu a na Slovensku. Vlastně většina mládeže v patnácti, šestnácti letech chodí u nás do tanečních,“ připomněl taneční mistr českou taneční specialitu. Úkolem tanečních není podle něj jen naučit středoškoláky tančit, ale hlavní je, aby se v klidu a v pohodě byli schopní pohybovat ve společnosti. Proto také v Taneční škole Hes učí například stolování nebo pravidla chování na rautu.

Častěji než středoškoláci, chodí na taneční kurzy dospělí. „Našimi kurzy prochází zhruba dva a půl tisíce lidí za rok. Myslím, že zvlášť pro dospělou klientelu je to vynikající věc, protože tam jsou s partnerem společně. Když se učíte tančit, odříznete se od okolního světa, musíte se soustředit, je to výborná psychická očista od pracovního týdne a různých problémů,“ míní Hes. Na kurzech pro veřejnost prý nejsou výjimkou páry, které tančí přes deset let a tanec mají jako koníčka.

Za 30 let, co „učí Prahu tančit“, jak zní slogan Hesovy taneční školy, se tance, figury i přístupy k výuce tance mění a modernizují. „Každý tanec nějaký vývoj má, i taneční technika se posouvá, i na soutěžích se to trošičku mění, ale pro oko laika je to asi podobné,“ uvedl taneční mistr, který například uvítal, že se braekdance stal olympijskou disciplínou. „Shodou okolností jsme v 90. letech (minulého století) měli nejlepší taneční skupinu v breakingu, jezdili jsme hodně do světa a přivezli osm titulů mistrů světa,“ připomněl Hes, jehož bratr Richard založil v 80. letech taneční skupinu UNO, která breakdance velmi zpopularizovala.

„Tanec jako obor je těžko uchopitelným sportem, protože kritéria hodnocení jsou trošičku jiná, nedá se změřit, nevíte, za jaký čas, do jaké výšky nebo dálky, patří to do uměleckých sportů. A breakdance v Paříži byl takový test, jestli by se taneční obor na olympiádu mohl dostat,“ uvedl Hes. Na příští olympiádě v Los Angeles sice breakdabce nebude, ale Hes doufá, že se na ni třeba vrátí za osm let a časem třeba pomůže dostat mezi vrcholové sportovní disciplíny rock and roll nebo sportovní tanec.

Taneční škola Hes patří k největším v Česku. V Praze má výuku rozloženou do deseti sálů, sedm z nich má Hes v trvalém pronájmu. „Máme výuku od pondělí do neděle, 24 hodin. Myslím, že jsme jedna z největších taneční škol v České republice, která učí párové společenské tance a dělá taneční jako takové,“ uvedl Hes, který se svou výukou začínal v roce 1993 na pražském Klárově.

„Naše hlavní domovské místo je od roku 1995 v Kongresovém centru na Vyšehradě, dřívějším Paláci kultury. Postupem času jsme prošli řadou prostor. Teď jsme se vrátili do kulturního sálu Hlavního nádraží v Praze, což je krásný secesní sál, který jsme vyčistili a dali trošinku dohromady. A získali jsme krásný sál v Opletalově ulici,“ vyjmenoval Hes.

Výuka taneční školy je rozložená do tří čtvrtletí, učí se od října do prosince, pak od ledna do března a od dubna do června. „Ani v létě nemáme volno. Přes třicet roků pořádáme Letní školu tance. Tam učíme většinou párové taneční techniky, ale děláme třeba i klasický balet,“ přiblížil Hes letní akci, na které v minulosti učili například proděkan Akademie múzických umění Václav Janeček nebo Nikola Márová s Alexandrem Kacapovem, sólisté baletu Národního divadla.

Jak se Jindřich Hes těší na novou řadu StarDance, kde bude soutěžit i jeho synovec, herec Oskar Hes, jak přispívají k popularizaci tance podobné televizní soutěže a jaké novinky chystá taneční škola Hes pro nadcházející sezonu, si můžete poslechnout v podcastu Četkast.

Podíl
Exit mobile version