![](https://i1.wp.com/i3.cn.cz/16/1738586487_P2025020305153.jpg?w=1200&resize=1200,0&ssl=1)
Komerční prezentace Aktual.: 6.02.2025 11:04
Brno – Když Martin Glaser přišel do pražského Národního divadla jako student chemie na představení Krále Leara, hluboký zážitek mu dal nový životní směr. Místo chemie vystudoval režii a dramaturgii. Po zkušenostech nasbíraných v Českých Budějovicích a Brně se v roce 2028 do Národního divadla (ND) vrátí jako ředitel. Divadlo nemá být muzeum, řekl v rozhovoru s ČTK. Chce podporovat současné, moderní a živé divadlo, které třeba na někoho zapůsobí tak silně, jako kdysi na něj.
Glaser uspěl ve výběrovém řízení, jehož výsledek v pondělí oznámil ministr kultury Martin Baxa (ODS). Povede ND od srpna 2028. Se svým týmem by však rád s předstihem spolupracoval už na dramaturgii sezony 2028/2029. Když se totiž v roce 2013 stal ředitelem Národního divadla Brno (NDB), ještě rok soubory uváděly premiéry naplánované minulým vedením. Takové situaci se chce v Praze vyhnout.
Výběr ředitele s tak dlouhým časovým předstihem není v českých podmínkách obvyklý, podle Glasera však jde o správný krok, který dává čas na přípravu. Glaser věří, že jeho výběr do čela ND bude respektovat i příští politická reprezentace, která vzejde z parlamentních voleb. „Jedním z atributů demokratické správy společnosti je předvídatelnost rozhodnutí. Výběrové řízení bylo otevřené, byla tam poměrně velká výběrová komise a nedovedu si představit, na jakém odborném půdorysu by moje volba mohla být zpochybněna,“ uvedl Glaser.
Chce, aby se divadlo z příspěvkové organizace státu transformovalo na veřejnou kulturní instituci, což umožňuje nová právní úprava. Důvodem ale není to, aby se do financování zapojilo město a kraj. „To je iluzorní. Pokusů už byla řada a je zjevné, že ani hlavní město, ani Středočeský kraj se na financování ND podílet nechtějí. Ale organizační principy, které zákon o veřejných kulturních institucích umožňuje, by zásadním způsobem přispěly k lepšímu, pružnějšímu provozu ND,“ vysvětlil Glaser.
Za důležitý úkol pokládá budování servisního centra v Karlíně. Provoz v historických budovách ND je totiž spojený s neustálým bojem o termíny a kapacity. Servisní centrum by umožnilo plnohodnotné nazkoušení inscenací ve zkušebnách podobné velikosti jako jeviště historických budov, včetně stavby dekorací.
Novou scénu ND čeká rekonstrukce ještě před Glaserovým nástupem, na plánování jejího budoucího využití se však chce aktivně podílet. „Ten prostor teď není ideální pro žádný z žánrů, které se tam pěstují. Nová koncepce předpokládá vznik divadla 21. století, zejména činohra bude mít konečně prostor pro současnou dramatiku, protože řada současných textů prostě vzdoruje těm historickým budovám,“ řekl Glaser.
Rád by se už od letoška vyjadřoval ke strategickým rozhodnutím, která časově přesahují mandát současného ředitele ND Jana Buriana. „Protože co ND rozhodně nepotřebuje, je to, aby se vydalo nějakým směrem – a za tři a půl roku šlo na opačnou stranu,“ zdůraznil Glaser. Nepředpokládá, že by v ND po nástupu do ředitelského křesla hned také režíroval. Umí si to představit až později, po zvládnutí manažerské role, ale jen na výzvu uměleckých šéfů souborů.
V posledních letech svého brněnského působení chce Glaser přesvědčit vedení města, aby poskytlo NDB prostory bývalé restaurace Bohéma pro plánované edukační centrum. „Nerozumím tomu, proč se v menších příspěvkových organizacích v kulturním segmentu edukační aktivity podporují a v NDB, které má logicky největší záběr a potřebuje si pro budoucnost vychovávat nové generace publika, se tahle práce torpéduje?“ uvedl Glaser.
Nové vedení NDB by město mělo začít hledat nejpozději v roce 2026, míní Glaser. Potenciální adepty vidí jak v Brně, tak v Praze i jinde. Předpokládá, že o ředitelské křeslo divadla, které je v dobré formě, bude zájem. „Budu se snažit samozřejmě maximálně napomoci městu, pokud o to bude jako zřizovatel stát. A budu se snažit inspirovat kolegy, o kterých si myslím, že by bylo dobře, kdyby do Brna přišli, aby se o tu práci zajímali,“ řekl.