ada lid m ern sknky spojen hlavn s letadly, kde mimochodem nebvaj ern, ale vtinou svtiv oranov nebo lut. To aby byly po nehod lpe k nalezen. U adu let se s nimi ale meme setkat i v autech, piem od ervence letonho roku budou muset bt v kadm novm voze. Vyplv to z nazen Evropsk komise.

Na rozdl od dodaten montovanch ernch sknk budou v EU nov nazen zapisovae dat udlost spe ji pmo soust dicho modulu airbagu vozidla.

Najdou vinka i vylep bezpenostn systmy

ern skky se budou muset povinn do novch aut instalovat od 7. ervence 2024, nicmn ada automobilek i dalch instituc u je dnes do aut montuje. A jakkoliv se nov nazen tk jen lenskch stt EU, v americkch autech jsou ern sknky standardem u hezkou dku let.

Obamova vlda je chtla nadit povinn, podobn jako to te chce EU, ale ukzalo se, e je to zbyten. V rmci EU bude systm nazvn Event Data Recorder (EDR) a vozit jej budou vechna osobn auta, ale i vozidla spadajc do kategorie N1 vetn dodvek s hmotnost nepesahujc 3 500 kilogram.

asto u dnes instaluj sv ern skky do aut pojiovny vmnou za slevu z ceny pojistky. Zazen schopn zaznamenat kad parametr v ppad nehody pome poznat dynamiku nehody a urit vinka.

Jejich kolem je pomoci analyzovat a porozumt tomu, co se stalo tsn ped nehodou, bhem n a po n. Systm je nastaven tak, aby monitoroval pt sekund ped nrazem a 0,3 sekundy po nm. EDR bude napojeno do dic jednotky airbagu a nepjde nijak vypnout.

Aktivuje se automaticky vdy, jakmile dojde k aktivaci airbag a pedpna bezpenostnch ps. Systm pak zaznamen rychlost ped nehodou, brzdn, polohu auta, ale teba i jeho nklon vi silnici. Zaznamen i to, jak zareaguj bezpenostn systmy auta, a zvldne analyzovat, jestli byl funkn systm eCall, kter je v EU povinn od roku 2018. Obrzky, zvuk ani nic jinho se do ern skky neukldaj, ubezpeuje magazn Motor1.

Na rozdl od ernch sknk, kter do aut nsledn instaluj kupkladu pojiovny nebo firmy do sluebnch aut pro sprvu a monitoring svho vozovho parku, m bt zazen vyadovan evropskm nazenm integrovno do automobil a zaruovat anonymitu. Nen tedy dodaten nainstalovna a nelze ji nijak deaktivovat nebo odinstalovat. Je soust vozu hned od zatku, vysvtluje Motor1.

Data budou chrnn

V dnen dob, kdy si vce ne kdy dv musme chrnit sv osobn data, je pochopiteln starost o to, co s daty bude a kdo k nim vlastn bude mt pstup. Podle nazen EU vdy vechna data pat idii. Informace zstvaj uvnit EDR a nejsou dnm zpsobem peneny extern prostednictvm bezdrtovho pipojen. Chcete-li k nim zskat pstup, muste se pipojit k portu OBD, vysvtluje Motor1. Zazen pracuje v systmu uzaven smyky a vechna nahran data jsou uchovvna anonymn.

Nikdy tak nemohou bt pedmtem jakhokoliv obchodovn. Evropsk nazen stanov, e shromdn daje umouj pesnou identifikaci znaky, modelu a verze, ani by vak bylo mon dohledat slo podvozku (VIN). Posledn 4 slice toti nelze dnm zpsobem zaznamenat ani uloit, a tm znemouje identifikaci samotnho vozidla nebo jeho majitele. Neexistuje tak dn monost, jak z EDR identifikovat majitele vozu.

Vdy tak bude platit, e veker data budou dostupn jen pslunm orgnm vyetujcm nehodu. Je pravdpodobn, e nkter sti anonymizovanch dat budou vyuvat i vrobci tak, aby co mon nejvce vylepil asistenn a bezpenostn systmy aut.

Podíl
Exit mobile version