Komerční prezentace Aktual.: 20.07.2025 08:35

Praha – Šperky v posledních letech zdražují, letos proti loňsku i o více než třetinu. Ve srovnání s rokem 2019 před pandemií covidu je rozdíl zhruba dvojnásobný. Vyplývá to z vyjádření obchodníků, které ČTK oslovila. Současně ceny rostou zejména kvůli zdražování drahých kovů, vyšší jsou ale i jiné náklady, například za drahé kameny, práci zlatníků, energie či dopravu.

V prvním pololetí letošního roku zlato meziročně zdražilo o více než pětinu, stříbro zhruba o čtvrtinu a platina asi o 15 procent, řekla konzultantka ve společnosti 4fin Michaela Moravcová. Růst cen zlata podle ní způsobuje geopolitická nejistota, oslabování dolaru a zvýšená poptávka centrálních bank. Stříbro a platina naopak reagují i na rostoucí zájem v průmyslových odvětvích, například solární energetice, vodíkových technologiích nebo automobilové výrobě.

Podle spoluzakladatele šperkařství Eppi Mateje Sukovského šperky postupně zdražují uplynulých pět let. „Během covidu byly také uzavřeny doly a dočasně se zastavila těžba drahokamů, což vedlo ke zdražení kamenů. Do toho se přidaly rostoucí ceny energií a práce, které ovlivňují výslednou cenu šperků,“ uvedl.

Nejvíce si lidé připlatí za zlaté šperky, shodli se obchodníci. Od poloviny roku 2023 se cena zlata podle Sukovského téměř zdvojnásobila. „Jde o bezprecedentní zdražení základních surovin, které jsme tu neviděli od roku 2008, kdy se cena zlata zvýšila podobným způsobem,“ dodal.

U některých typů zlatých šperků ceny stouply o 35 procent a více, řekla zakladatelka značky Klenota Jarmila Slívová. Předpokládá, že trend bude pokračovat i nadále.

„Ve srovnání s rokem 2019 jsou šperky výrazně dražší – u mnoha výrobků se cena téměř zdvojnásobila. Tento vývoj není dán pouze růstem ceny zlata, ale i dalšími faktory. Šperk je produkt, na kterém má výrazný podíl ruční, vysoce specializovaná práce,“ dodala Slívová.

Zdražení ale chování zákazníků příliš neovlivnilo, uvedla Slívová. „Většina našich klientů dnes vnímá šperk jako dlouhodobou hodnotu, která si svou cenu udrží, případně i poroste. Proto jsou ochotni investovat vyšší částky a častěji než dříve volí šperky s drahými kameny nebo netradičními materiály,“ řekla.

Podle Zlatnictví Noemi prodej v přepočtu na kusy spíše klesá. Kvůli vyšším cenám vstupů muselo stejně jako šperkařství Eppi sáhnout do svých marží. „U stříbrných šperků to takový problém není, tam se dá stále pořídit za málo peněz hodně muziky. Hodnota stříbrného materiálu není tak velká část ceny šperku. Tam se platí spíše za práci,“ uvedl za Zlatnictví Noemi Filip Vrátný.

Meziročně mírný nárůst prodejů letos eviduje firma Olivie, která se zaměřuje na stříbrné šperky. Zatímco jaro bylo z hlediska poptávky klidnější, léto začalo silně, řekl marketingový specialista David Polák.

 

 

Podíl
Exit mobile version