Komerční prezentace Aktual.: 30.12.2024 11:42

Praha – Pilot kamionu Martin Macík považuje obhajobu titulu na Rallye Dakar za velkou výzvu a odpovědnost. Pozice úřadujícího šampiona pro něj bude zvláštní a uvědomuje si, že nový ročník může probíhat zcela jinak. V rozhovoru s ČTK a Deníkem řekl, že soupeřů má několik, vnímá ale svůj tým MM Technology jako silnější. Tradiční závod začne v Saúdské Arábii 3. ledna.

„Říká se, že obhajovat titul je horší, než ho získat. Já s tím naprosto souhlasím,“ řekl Macík. „Když už vyhrajete, tak buď uspějete v blízkém startu kariéry, kdy jste schopní říct, že je to překvapení, nebo děláte vše pro to, abyste uspěli, a po dlouhých letech je to zadostiučinění, což byl náš případ. V obojím ale zjistíte, že udělat to znovu je hrozně náročné. Už jsme těch Dakarů pár odjeli a víme, že to bude úplně jiný Dakar, úplně nový Dakar a vůbec to tak nemusí dopadnout,“ doplnil Macík.

Pětatřicetiletý rodák z Benešova se stal v minulé sezoně prvním Čechem od roku 2001, který Rallye Dakar v kamionech vyhrál. Naposledy se to povedlo Karlu Lopraisovi. Macík si tím splnil nejen osobní, ale i rodinný sen. Na slavné soutěži dříve několikrát startoval také jeho otec a současný šéf týmu MM Technology Martin Macík starší.

„Nebyli jsme na to připravení. Vždyť připravte se na vlastní vítězství…, to je blbost. Děláte vše pro to, ale nejste. A najednou vám to někdo poví a vy si řeknete: ‚Ty jo, vždyť je to 23 let.‘ Je mi 35, dělám to 13 let a táta dokonce 22. On jel poprvé rok poté, co Karel ten Dakar naposledy vyhrál. Myslím, že je dobré si to pamatovat a říct si, že je to zpět v Česku. Jen tahle myšlenka je speciální. I když je to jen jeden rok a jedna výhra, už vám ji nikdo nevezme. Jsem na to hrdý,“ doplnil Macík.

Po triumfu pozoroval nárůst popularity a zájmu. Mnohem víc se ale posun odrazil v rozvoji týmu. Stáj MM Technology vypraví na Rallye Dakar devět kamionů postavených v Sedlčanech. Macík také uzavřel partnerství s výrobcem pneumatik Prometeon či firmou Festa, která mu dodává nářadí. „Mohu poprvé říci, že se můžeme nadechnout a plánovat. A to je, když chcete být na špici, hrozně důležité,“ řekl Macík.

Pojede nejen v nových týmových barvách, ale také ve vylepšené specifikaci kamionu Iveco. „Bohouše“, jak vůz nazval, už otestoval v říjnu na Marocké rallye a vyhrál. „Je to upgrade z EVO3 na EVO4. Spolehlivost, materiálové věci, rozložení váhy a nová elektronika. Není to nic velkého, ale pro mě jako řidiče, který v tom sedí denně, je super, když vím, kde co je,“ uvedl český závodník.

Soupeřů, kteří ho budou chtít sesadit, je několik. Jmenoval Nizozemce Keese Koolena a Mitchela van den Brinka či krajana Aleše Lopraise. Ten skončil v minulém ročníku druhý. „Uvidíme, Dakar není o tom být nejrychlejší, ale o tom, nemít problémy, neudělat chybu a dojet. Pak teprve můžete vyhrát,“ doplnil Macík.

Při pohledu na rozpis tratě nadcházejícího ročníku označil za klíčové hlavně úvodní etapy. „Líbí se mi to, ale ten začátek bude náročný a extrémní. Trochu se bojím, že se tam hned oddělí plevel od ostatních a nebude to jednoduché. Hned na začátku se udělají velké rozestupy,“ odhadl. Za důležité označil 2. a 3. etapu, tzv. Chrono 48, kdy závodníci absolvují ve dvou dnech od 5. do 6. ledna přes tisíc kilometrů

S pozici obhájce prvenství se ale pokusí nezaobírat. „Bude to jiné. Moc se na to netěším. Budu startovat z prvního místa, ale od druhé etapy může být vše jinak,“ konstatoval Macík.

Motocyklista Michek by rád na Dakaru překonal sám sebe

Motocyklový jezdec Martin Michek by při šestém startu na Rallye Dakar rád atakoval vlastní maximum. Aktuálně nejlepší český závodník v kategorii obsadil již dvakrát na slavné soutěži desáté místo a vyrovnal historické maximum Stanislava Zlocha z roku 1998. V rozhovoru s ČTK řekl, že si uvědomuje, že to bude hodně těžké.

„Já vždy stojím nohama na zemi, ale mám svoje sny, cíle. Chtěl bych předjet sám sebe, být lepší než desátý. To je můj cíl. Vím, že to nebude vůbec jednoduché, protože je tam spoustu továrních jezdců. A továrny mají nazbrojíno, technicky, tréninkově, vším. Nebude jednoduché se mezi nimi prosadit. Už desátá místa, která jsem zajel, byla magická,“ uvedl Michek.

Šestatřicetiletý motocyklista patří dlouhodobě do malé skupiny soukromých jezdců, kteří dokážou bojovat se zástupci továrních týmů. Vedle dvou desátých míst byl loni jedenáctý. „Dám do toho vše a slibuju, že pojedu na maximum od startu. Dakar je ale strašně náročný a továrních jezdců je opravdu hodně,“ řekl. Očekává opět extrémně náročnou rallye. „Zase nás čeká drsná krajina, protože organizátoři se už naučili udělat v Saúdské Arábii rallye těžkou. Minulý ročník byl opravdu fyzicky extrémně náročný, stejně tak psychicky. A neočekávám, že tentokrát bude lehčí. Ba naopak,“ podotkl.

Člen týmu Orion – Moto Racing Group musel v průběhu roku řešit zdravotní problémy. V květnu podstoupil plánovanou operaci levého zápěstí. „Příprava naplno začala jeden a půl měsíce před Dakarem, což je ale ideál. Trénovali jsme v písku v Tunisu přímo na motorkách, na kterých pojedeme Dakar, což je skvělé. Navíc jsme trénovali i navigaci,“ pochvaloval si Michek. Nově navíc při tréninku využil pomoc trenérů z českobudějovického centra Staca, kde se připravují i elitní hokejisté a fotbalisté.

Michek při rallye často riskuje a jede takzvaně na hraně. Bez toho by prý ale neměl šanci uspět, „Doma budu nejuvědomělejší. Jakmile ale chytnu ta madla lásky – řídítka – tak se ze mě stane závodník. Přepnu a vždy chci podat výkon na 120 procent. I když to někdy nejde, etapa není podle představ, ale vždycky se vymačkám jako citron. Bez ohledu na výsledek, Věřím, že když se bude mačkat celý tým, tak výsledek přijde,“ řekl Michek.

Podíl
Exit mobile version