Komerční prezentace Aktual.: 9.01.2025 15:46
Praha – Obrat českých e-shopů se loni po dvou letech vrátil k meziročnímu růstu. Činil 194 miliard korun, což bylo o pět procent více než v roce 2023. Počet e-shopů ale dále klesl, a to o 200 na 49.700. Vyplývá to z pravidelného průzkumu on-line srovnávače Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK), který má ČTK k dispozici. Obrat podle něj e–shopům rostl ve všech čtvrtletích, přičemž nejvíce v závěru roku – meziročně o šest procent.
V prvním čtvrtletí obrat e-shopů stoupl o čtyři procenta, ve druhém o tři procenta a ve třetím o pět procent. „Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií a Češi pokračovali v on-line nákupech, které dosud odkládali, a nakupovali i zboží, které dříve nebylo on-line tolik dostupné,” uvedl generální ředitel Heureka Group David Chmelař.
Po započtení nákupů na zahraničních on-line tržištích Češi loni na internetu utratili 228 miliard korun, uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Asociace podle něj dlouhodobě upozorňuje na neférové konkurenční prostředí, které některá on-line tržiště z mimoevropských zemí vytvářejí.
Ve srovnání s rokem 2023 se podle průzkumu dařilo zejména solárním příslušenstvím, které zaznamenaly nárůst o 835 procent. Více než sedminásobně stoupl zájem o solární sestavy a přibližně stejným tempem také o cyklistické kraťasy.
Mezi další úspěšné kategorie patřil s téměř šestinásobným růstem dětský zahradní nábytek a s asi pětinásobným náhražky kávy. Naopak nejhlubší poklesy Heureka a APEK uvádí u příslušenství pro výrobníky sodovky, svatební šaty a dětské bundy – postupně o 86 procent, 79 procent a 75 procent. O 73 procent méně lidé poptávali i operační systémy.
„Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním on-line nákupům kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřily letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec,“ řekl Chmelař. Vetyška doplnil, že mírný růst obratu o jednotky procent očekává i v tomto roce.
Podle posledních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) maloobchodní tržby loni v říjnu meziročně stouply 11. měsíc za sebou. Obchodníci utržili o 5,5 procenta více po zářijovém revidovaném růstu o 4,8 procenta. Dařilo se zejména e-shopům, od počátku roku se jim tržby podle ČSÚ zvyšovaly dvouciferným tempem.
Vývoj obratu českých e-shopů:
2019 | 155 miliard Kč |
2020 | 196 miliard Kč |
2021 | 223 miliard Kč |
2022 | 197 miliard Kč |
2023 | 185 miliard Kč |
2024 | 194 miliard Kč |
zdroj: Heureka a APEK
Vývoj počtu českých e-shopů:
Rok | Počet |
2019 | 46.600 |
2020 | 49.500 |
2021 | 50.985 |
2022 | 50.100 |
2023 | 49.900 |
2024 | 49.700 |
zdroj: Heureka a APEK