Komerční prezentace Aktualizace: 26.02.2024 10:06
Brno – Nejvyšší soud přezkoumá odmítavé rozhodnutí o žalobě společnosti Safe Diesel, která nárokovala odškodné pro české automobilisty po takzvané aféře dieselgate. Zastupovala více než 7000 majitelů vozů z koncernu Volkswagen vybavených naftovými motory se softwarem, který manipuloval s emisemi. Soudy se ale společnou žalobou odmítly zabývat s vysvětlením, že ji český právní řád neumožňuje. Nejvyšší soud v polovině února obdržel dovolání spolu se spisem, rozhodnutí zatím nepadlo, zjistila ČTK z justiční databáze.
Prvoinstanční soud v Mladé Boleslavi ani odvolací senát Krajského soudu v Praze se nezabývaly tím, co bylo obsahem žaloby. Řešily otázku, jestli společnost Safe Diesel jako komisionář může nárokovat u soudu pro své klienty náhradu škody. Dospěly k názoru, že nikoliv.
Společnost Safe Diesel loni avizovala, že využije všechny dostupné opravné prostředky k Nejvyššímu soudu, Ústavnímu soudu, případně i k Evropskému soudu pro lidská práva. „Věříme, že mimořádné opravné prostředky budou nakonec úspěšné a že pokračování ve sporu má smysl,“ uvedla společnost v listopadu na webu.
Krajský soud loni zdůraznil, že majitelům aut s podvodným softwarem neupřel možnost dobrat se odškodnění. „Nejsou v situaci, kdy by svůj nárok nemohli vymáhat jinak,“ uvedla tehdy soudkyně Klára Hrobská. Lidé se například mohou na soudy obracet individuálně.
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.
Koncern podle dostupných informací celosvětově vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun.
Společnost Safe Diesel už v jiném řízení neuspěla se žalobou, jejímž prostřednictvím vymáhala odškodnění pro Českou poštu za služební auta od automobilek Volkswagen a Škoda Auto. Firma nemohla žalobu podat za poštu a vymáhat jejím jménem škodu jen na základě smlouvy, kterou kvůli tomu se státním podnikem uzavřela. Společnost Safe Diesel prosazovala názor, že pokud to žádné zákonné ustanovení výslovně nezakazuje, tak neexistuje důvod, proč by nebylo možné využít nepřímé zastoupení i při uplatňování podobných nároků. Neuspěla však ani u Nejvyššího, ani Ústavního soudu.