Rovnost, svornost, bratrstv. Zvoln, kter vzelo z velk revoluce a stalo se i mottem Francouzsk republiky, dnes nabv netuench obrys. Pask radnice nastavila nov rovn limit povolen hmotnosti a ve svornosti hlasovnm bratrsky rozhodla o drastickm zven parkovnho pro tk SUV.

Na prvn pohled se zd bt postup francouzskho hlavnho msta naprosto v podku, a jeho kritika pipomn sp osobn vpady proti tomu, e tv nov ambicizn politiky mobility je starostka Anne Hidalgov.

Na tom, e metropole na Sein hodl ped letnmi olympijskmi hrami vyistit ulice a uvolnit si kapacity pro parkovn, toti neoekvanho nen nic. Zven hodinov sazby za stn pat v takov situaci k obvyklm nstrojm, ponali si tak v Tokiu, Londn, Atnch i brazilskm Riu.

O vym zpoplatnn parkovn tkotonnch voz bylo v Pai rozhodnuto hlasovnm. Jene s pomrn tsnm vsledkem, pro hlasovalo 54 procent voli, hlasovn se jich ovem astnilo jen 5,7 procent.

O budoucnosti paskch idi tu tak rozhodovalo jen 74 100 registrovanch voli z celkovch 1,3 milionu. A to jet 34 000 z nich mlo opan nzor. K zsadnmu rozhodnut se tak vyjdila jen hrstka lid.

Velmi drah parkovn

V centrlnch obvodech metropole, arrondissementech s sly 1 a 11, se te bude platit za auto s nadlimitn vhou 18 eur (450 korun) za hodinu stn. Taxa plat pro prvn dv hodiny parkovn. Pokud byste se nhodou chtli zdret dle, muste si zakoupit estihodinov lstek. A ten pijde na 225 eur (piblin 5600 korun).

Zven cen se tk i mstskch obvod mimo centrum, v arrondissementech s sly 12 a 20. Tam budou nadlimitn vozy platit 12 eur (300 korun) za prvn dv hodiny a 150 eur (3 750 korun) za est hodin stn. Lacin z toho nevyjdou ani idii voz pod hmotnostnm limitem. Hodina stn v centru je pijde na 6 eur (150 korun), estihodinovka 75 eur (1875 korun).

Paan s SUV nebude piplcet za parkovn ve svm arrondisementu. V jinm (mimo svou rezidenn znu) ano.

Kolik je ale vlastn onen hmotnostn limit?

Dlen mezi tloutky a tmi normlnmi te v Pai probh na 1600 kilogramech.

Prakticky trojnsobnmu zdraen parkovn mimo vlastn rezidenn znu se tak nevyhne ptina vech Paan, kte dnes vlastn SUV. A rovn si podn piplat kad, kdo by si z venkova troufl do Pae tkotonnm vozem zajet na vlet nebo do muzea.

Dlme to proto, abychom snili zneitn a zvili bezpenost naich dt, protoe tato auta jsou nebezpen, vysvtluje starostka Anne Hidalgov. Pa se transformuje, aby lidem umonila lpe dchat a t.

Rovn a rovnj

Pokud vlastnte elektrick SUV nebo elektrick sedan, za tloutka zane bt povaovn a za limitem 2000 kilogram. Starostka tedy necl rovn na vechny tkotonn vozy, ale jen na ty, kter j nepijdou dostaten ist.

Kdy tedy ve svm rozmrnm Renault Espace E-Tech 200 Iconic jede do prce Christophe Bchu, ministr ivotnho prosted a udritelnho rozvoje, problm to nen. Jeho vz sice formln pat mezi tloutky, ale protoe je stroj pln hybridn, nevad to. Nikdo samozejm nebude pokutovat lehce pancovan DS7 Crossback prezidenta Emanuela Macrona, kter rovn stoj nad limity urenmi pro bn smrtelnky.

Vjimkou z vhovho limitu tak starostka velkoryse et ednky a sttn zamstnance, kte jsou pracovnmi elektromobily vybaveni. Vjimka se tk voz mstskch slueb, zsobovatel, taxik

Kritici postupu radnice dodvaj, e kvli tmto vjimkm z rovnho pravidla se vy parkovn nebude tkat 27 procent vech paskch SUV, a prakticky dopadne jen na rodiny s dtmi, kter maj vt ne standardn automobily.

Upozoruj t na to, e frekvence osobn automobilov dopravy se v Pai za poslednch ticet let snila o polovinu. Take argumentovat peplnnmi ulicemi je pr lich. Zrovna tak zpochybuj, e SUV jsou tm nejastjm vinkem dopravnch nehod. Dopravn situaci ve mst pr spe komplikuj omezen a zkazy vjezdu do uritch ulic, bulvr a na nbe.

Naven ceny parkovnho pro rozmrn a tkotonn vozy by lid nemli chpat jako jejich zkaz, ale spe jako uitenou npovdu, dodv Hidalgov. Mla by idie vst k tomu, aby si odpovdnji vybrali, a budou poizovat nov vz pro jedn v Pai.

Starostka oekv, e naven ceny parkovnho pinese do rozpotu Pae a 35 milion eur ron. Tyto penze hodl investovat do rozen st cyklostezek a vsadby okrasn zelen.

m vt (auto) je, tm vce zneiuje, odvodnila opaten v prosinci Hidalgov, kter u zprchodnila nbe Seiny, zakzala vjezd osobnm automobilm na jednu z hlavnch dopravnch tepen v centru msta Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulic tm, e z nich odstranila dopravu. Nehody za asti SUV jsou podle starostky tak nebezpenj pro chodce ne srky se standardnmi auty.

Motoristick asociace vak iniciativu kritizovaly. Nkter z nich napklad nesouhlas s tvrzenm, e by nov SUV zneiovalo ovzdu vce ne mal auto na naftu vyroben ped rokem 2011.

Podíl
Exit mobile version