Komerční prezentace Aktual.: 27.08.2024 15:29
Praha – Plošně svým zaměstnancům letos zvýší platy 24 procent firem. Alespoň části zaměstnanců zvedne mzdy 18 procent podniků. Pětina naopak valorizaci mezd neplánuje. Zbylých 37 procent firem se chce rozhodnout podle dalšího vývoje. Vyplývá to ze společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi 128 personalisty.
Data přitom ukazují na to, že je mezi zaměstnanci o navýšení mezd zájem. Zhruba 63 procent personalistů v průzkumu uvedlo, že žádost o přidání eviduje od více než desetiny zaměstnanců firmy. Téměř čtvrtina uvedla, že si o zvýšení mzdy řekla více než čtvrtina zaměstnanců. Žádné žádosti o vyšší výplatu letos neeviduje sedm procent personalistů.
Podle údajů Českého statistického úřadu byla průměrná měsíční mzda v prvním čtvrtletí roku 43.941 korun, medián mezd činil 36.651 korun.
„Kvůli obtížnější ekonomické situaci a vysoké inflaci v loňském roce nerostly mzdy tak rychle jako spotřebitelské ceny, což vedlo k poklesu reálných mezd. Není proto překvapením, že si velká část zaměstnanců o přidání aktivně říká. A nemalá část firem se snaží jejich požadavkům vyhovět. Ani zdaleka to však neplatí u všech,“ komentovala výsledky průzkumu členka vedení Edenredu Aneta Martišková.
Příslušníci generace Z, tedy zaměstnanci mladší 27 let, si podle 63 procent personalistů v porovnání s ostatními věkovými skupinami více cení svého času. V praxi to například znamená, že jsou méně ochotní pracovat nad rámec běžné pracovní doby nebo na dovolené. Toho, že je pro ně důležitější vyváženost osobního a pracovního života, si všimlo 56 procent personalistů.
„Aby firmy při náboru mladých talentů uspěly, musí se přizpůsobit hodnotám generace Z. V praxi to vypadá tak, že někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech. Tím to však nekončí. Mladí uchazeči o práci často hledají pracoviště, kde budou slyšeni a respektováni. Zároveň vyžadují prostředí, které jede na vlně moderních technologií a nabízí prostor pro kariérní rozvoj,“ doplnil spoluzakladatel personální agentury GoodCall a ředitel Recruitment Academy José Kadlec.
Obzvláště důležitým pojmem se v personalistice v posledních letech stal wellbeing, tedy duševní a fyzická pohoda zaměstnanců. Podle průzkumu registruje 49 procent personalistů největší důraz na wellbeing právě mezi mladou generací Z. Stále více se o něj však zajímají lidé napříč všemi věkovými skupinami.