Aktualizace: 14.02.2024 14:05
Praha – Plné moci při jednání s úřady bude zřejmě možné využívat i v digitální podobě. Vláda dnes schválila návrh zákona, na jehož základě vznikne Registr zastupování, který bude digitální plné moci spravovat. Na síti X o tom informoval vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Podle předloženého návrhu by měl Registr zastupování začít fungovat od letošního července.
O záměru vytvořit Registr zastupování jednala vláda už na konci loňského roku, nyní schválený zákon by měl vznik registru ukotvit do legislativy. Bartoš už při schválení záměru uvedl, že digitální zastupování budou moct využívat rodiče, když budou jednat jménem svých dětí. Zároveň bude možné pro udělování plných mocí při jednáních s úřady.
„Kvůli plné moci už nebude potřeba obíhat úřady, zůstane navíc dostupná v registru pro opakované použití až do odvolání, nebo vypršení platnosti,“ uvedl dnes vicepremiér. Podle něj také registr nabídne možnost využít předvyplněné formuláře pro různé případy zastupování. „Místo fyzického podpisu se digitální plná moc potvrdí Identitou občana a ke zpracování v systému dojde automaticky, bez nutnosti dalšího zásahu úředníka,“ doplnil Bartoš.
Podle Bartoše se jako první na Registr zastupování napojí ministerstvo dopravy, další úřady budou postupně následovat. Vicepremiér také zdůraznil, že vznik registru nijak neomezí možnost nadále využívat plné moci v současné papírové podobě.