
Komerční prezentace Aktual.: 12.03.2025 16:45
Plzeň – Léta nevyužívaný, téměř stoletý ocelový Faltusův most začne letos opět sloužit lidem. Most, který je od loňského listopadu památkově chráněný, po desetiletí sloužil jako lávka pro zaměstnance Škodovky. Nyní ho město přesune na nové místo – přes karlovarskou výpadovku těsně za severní okraj Plzně. Budou po něm jezdit cyklisté a chodit pěší na výlety mimo jiné do oblasti vrchu Krkavec. Práce na přesunu a uložení mostu už začaly, město za ně zaplatí 60,7 milionu korun s DPH, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace, řekl dnes ČTK primátorův náměstek pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN).
„Po mostu chodily generace Škodováků do práce, ale při přestavbě tratě byl sejmut a ležel nevyužitý. Město ho získalo do vlastnictví a stát most uznal za kulturní památku. Nebylo tedy možné, aby skončil jen tak ve šrotu, a jsem rád, že konstrukce bude mít zase nové využití a cyklisté a chodci díky němu budou moci bezpečně a pohodlně překonávat rušnou karlovarskou výpadovku,“ řekl.
Ocelový celosvařovaný příhradový most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931 a původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem firmy prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.
Od té doby ale ležel nevyužitý, uložený ve škodováckém areálu. Po přesunu nad karlovarskou výpadovku dostane novou železobetonovou mostovku, takže získá zpět svůj původní charakter ze 30. let minulého století. Osvětlení vyřeší tři historizující svítidla na horním rámovém portálovém ztužení na začátku, uprostřed a na konci mostu, což bude rovněž odpovídat původnímu stavu z doby prvorepublikového provozu.
Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901 až 1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.
„Přímo na mostě budou cedule, z nichž se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ dodal Tolar.