Státní zástupce z olomouckého okresního státního zastupitelství Jan Masný podal na polského řidiče kamionu obžalobu pro trestný čin obecné ohrožení z nedbalosti. „Případem se bude zabývat Okresní soud v Olomouci,“ řek Masný.
Pětašedesátiletému řidiči hrozí dva roky až osm let vězení.
Nehoda se stala na železničním přejezdu bez závor zabezpečeném světelnou signalizací, ta byla podle Drážní inspekce v době nehody v činnosti. Řidič kamionu převážel kovové součástky a podle policie se pravděpodobně plně nevěnoval řízení a na železniční přejezd vjel na červenou. V tom okamžiku se střetl s právě projíždějícím osobním vlakem mířícím od Velké Bystřice k olomouckému hlavnímu nádraží.
Kvůli protržené palivové nádrži vypukl po nárazu mohutný požár, plameny se tehdy rozšířily na celý kamion, osobní vlak a automobil, který přijel k přejezdu z opačného směru než nákladní vozidlo.
Rychlou reakcí vlakvedoucího i svědka se nakonec nehoda obešla bez tragédie. V danou chvíli ve vlaku cestovalo zhruba 30 lidí, zraněn byl po střetu řidič nákladního auta, vlakvedoucí a nejméně šest cestujících z vlaku.
Vlakvedoucímu se podařilo včas zprůchodnit východ z prvního vagonu, jenž se po nárazu ocitl v plamenech, zvenčí lidem cestu otevřel jeden ze svědků. Oba muže za to později ocenil kraj i hasiči.
Obnovit provoz na železnici se podařilo Správě železnic až následující den po nehodě krátce po poledni. Tramvaje do Hodolan, místní části Olomouce, kvůli poškození kolejí a trolejí nejezdily několik týdnů. Olomoucký dopravní podnik musel zajistit náhradní autobusovou dopravu.
Ze strany Drážní inspekce vyšetřování nehody, která na dlouhou dobu zasáhla také do provozu tramvajové dopravy v Olomouci, dosud nebylo uzavřeno.