Aktualizace: 28.02.2024 11:23
Praha – Počet klientů státní agentury na podporu obchodu CzechTrade loni meziročně vzrostl o 38 procent, řekl na tiskové konferenci v Praze její ředitel Radomil Doležal. Celkem podle něj agentura v minulém roce obsloužila 1200 klientů. Přibylo i zakázek, a to o 42 procent na 2200 projektů. V zahraničí má CzechTrade podle Doležala 56 zástupců, loni se nově otevřely kanceláře v texaském Austinu, filipínské Manile nebo v Mnichově.
V letošním roce se chce CzechTrade zaměřit na podporu firem, které podnikají v nových technologiích, a také na start-upy, uvedl Doležal. Agentura pro ně připraví podle něj speciální služby. „Znamená to samozřejmě vnitřní reorganizaci, tedy budovat kompetence, abychom těmto oborům rozuměli a není to úplně jednoduché,“ řekl. Právě na inovace a expanzi na nové trhy chce pozornost zaměřit více než 62 procent firem, vyplynulo podle Doležala z průzkumu agentury.
Zahraniční obchod České republiky skončil loni podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) přebytkem 122,8 miliardy korun, když v roce 2022 vykázal schodek 204,8 miliardy korun. Pomohl menší schodek obchodu s ropou a zemním plynem. V prosinci 2023 skončila bilance přebytkem 3,5 miliardy korun, což je meziročně o 5,9 miliardy korun lepší výsledek. Meziročně klesl vývoz o 7,2 procenta na 317,7 miliardy korun a dovoz o 8,9 procenta na 314,2 miliardy korun. Meziměsíčně se po sezonním očištění zvýšil vývoz o 1,6 procenta a dovoz o 4,2 procenta, informoval už dříve ČSÚ Prosinec roku 2023 měl o dva pracovní dny méně než prosinec roku 2022.
Agentura CzechTrade funguje od roku 1997. Českým firmám usnadňuje rozhodování o výběru vhodných teritorií, pomáhá zkrátit dobu vstupu na daný trh a podporuje aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v cizích zemích. Spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu.
Síkela: Export je motorem české ekonomiky, o výrobky z ČR je velký zájem
Export je motorem české ekonomiky, o výrobky z ČR je v zahraničí velká poptávka. Na tiskové konferenci státní agentury CzechTrade v Praze to řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN). Podíl vlastní přidané hodnoty na vývozu v Česku je oproti zahraničí podle ministra přesto nižší, což chce exportní strategie, kterou vláda loni schválila pro roky 2023 až 2033, změnit. Vedle toho se chce ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) soustředit na podporu vývozu u malých a středních firem nebo rozvoj start-upů.
Síkela připomněl, že zahraniční obchod České republiky se zbožím loni podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) skončil přebytkem 122,8 miliardy korun, když v roce 2022 vykázal schodek 204,8 miliardy korun. Lepšího výsledku se podařilo dosáhnout díky poklesu dovozu fosilních paliv, pomohla ale také silná koruna, řekl ministr. Českému zahraničnímu obchodu by se podle něj mělo dařit i v příštích letech.
Podíl vlastní přidané hodnoty na vývozu tvoří v Česku podle Síkely zhruba 60 procent, v Rakousku a Polsku je to kolem 70 procent a v Německu asi 77 procent. Vedle posílení přidané hodnoty mají českému exportu pomoci podnikatelské cesty do zahraničí, kterých loni přibylo. „V letošním roce chceme toto tempo udržet,“ řekl Síkela.
Exportní strategie pro roky 2023 až 2033 má mimo jiné posílit postavení českých firem v dodavatelských řetězcích či vývoz rozšířit mimo trhy Evropské unie. MPO chce také rozšířit a přizpůsobit novým potřebám dosavadní podporu exportérům, informovalo už dříve MPO.
Loni v prosinci obchodní bilance podle ČSÚ skončila přebytkem 3,5 miliardy Kč, což je meziročně o 5,9 miliardy Kč lepší výsledek. Meziročně klesl vývoz o 7,2 procenta na 317,7 miliardy Kč a dovoz o 8,9 procenta na 314,2 miliardy Kč. Meziměsíčně se po sezonním očištění zvýšil vývoz o 1,6 procenta a dovoz o 4,2 procenta. Prosinec roku 2023 měl o dva pracovní dny méně než prosinec roku 2022.