Aktualizace: 2.02.2024 16:24
Praha – Počet nehod na železničních přejezdech byl letos v lednu oproti loňsku téměř dvojnásobný. V tomto roce se v lednu stalo 18 střetů na přejezdech, zatímco v lednu 2023 deset. Vyplývá to ze statistiky Drážní inspekce (DI) zveřejněné na jejím webu. Počet zemřelých při nehodách na přejezdech byl však letos nižší. Loni při nich zahynuli za leden tři lidé, kdežto letos dva. Meziročně stoupl počet zraněných, podle inspekce ale hlavně kvůli jedné nehodě, střetu vlaku s kamionem na Karvinsku, při kterém se zranilo 20 lidí.
„Došlo k nárůstu počtu zraněných, což je ale dáno nehodou na přejezdu u Dolní Lutyně s větším počtem zraněných,“ řekl ČTK mluvčí DI Martin Drápal. Zraněných po nehodách na přejezdech bylo letos v lednu 23, loni v lednu jen devět.
Zvýšil se také počet mimořádných událostí na železnicích celkově. Na drahách mimo metro jich letos inspekce zaznamenala 93, loni v lednu 78. U všech mimořádností pak inspekce zaznamenala 32 zraněných letos v lednu a 19 v loňském lednu. Počet usmrcených naopak mírně klesl. Letos v lednu při mimořádnostech na železnici zemřelo 16 lidí, loni v lednu to bylo 18 lidí. Při pohybu lidí na kolejích a následné srážce, kromě metra, letos zahynulo 14 lidí a zraněných bylo pět. Loni v lednu bylo usmrcených 15 a zraněných sedm.
Vzrostl rovněž počet mimořádných událostí na neželezničních drahách a v metru. V letošním lednu se stalo 287 nehod, v loňském 249. Při těchto událostech loni v lednu nezemřel nikdo, letos dva lidé. Počet zraněných mírně klesl z loňských 50 na 49.
Mírný nárůst zaznamenala inspekce u chyb strojvedoucích. Počet projetí návěstidel zakazujících jízdu s následnou srážkou nebo vykolejením vzrostl z devíti za loňský leden na 11 letos.
Nejhorší následky měla letos v prvním měsíci roku nehoda, která se stala 24. ledna na přejezdu u Dolní Lutyně na Karvinsku v úseku mezi Bohumínem a Dětmarovicemi. Ve vlaku do Prahy bylo sedm desítek lidí. Na místě zemřel strojvedoucí a zranění utrpělo 20 cestujících. V nemocnicích skončilo 18 z nich. Škoda činí přibližně 37 milionů korun. Jednou z možných příčin nehody je skutečnost, že nákladní souprava převážející část vrtné soupravy na přejezdu uvízla vinou profilu silnice v tomto úseku.
Kvůli zvýšenému počtu nehod na přejezdech se Správa železnic (SŽ) rozhodla prověřit vybrané železniční přejezdy. Kontrolovat bude právě výškový rozdíl mezi přejezdy a silnicemi. V případě zjištění neshod s platnými normami SŽ vyzve vlastníky silnic k řešení a společně se silničním správním úřadem projedná dopravní opatření. „Doba měření všech přejezdů bude odvislá od počtu vybraných přejezdů, který budeme znát v průběhu příštího týdne,“ řekla ČTK mluvčí správy Nela Eberl Friebová.