Komerční prezentace Aktual.: 29.08.2024 13:42

Praha – Počet učitelů v základních školách podle statistiků roste v dlouhodobější časové perspektivě rychleji než počet žáků. Za posledních pět let se zvýšil počet žáků na prvním a druhém stupni základních škol o 6,3 procenta, zatímco počet jejich učitelů narostl o 16,5 procenta, uvedli statistici. Tedy z asi 64.300 učitelů přepočtených na plně zaměstnané ze září 2018 na asi 75.000 v září 2023. Ještě rychlejším tempem přibývá asistentů pedagoga. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu, které dnes novinářům představila Vendula Kašparová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Podle Kašparové se snížil počet žáků z 14,6 žáka na jednoho učitele ve školním roce 2018/19 na 13,3 žáka na jednoho učitele v minulém školním roce. „V posledních pěti letech došlo k nárůstu podílu učitelů v adaptačním období, to je ten první rok, kdy učitelé začínají učit, ze tří procent na čtyři procenta,“ řekla. Zvýšil se podle ní i podíl učitelů ve věku 60 a více let. V roce 2013 tvořili učitelé starších 60 let asi pět procent učitelů prvního a druhého stupně základních škol, v roce 2023 to bylo podle statistiků 13 procent. Ještě výraznější zvýšení toho ukazatele je podle Kašparové patrné ve středních školách.

„Narůstal také podíl učitelů bez požadované kvalifikace, což ovšem bylo také dáno různými novelami zákona a zmírňováním požadavků na jejich kvalifikaci,“ řekla Kašparová. V minulém školním roce tvořili učitelé bez požadované kvalifikace asi deset procent učitelů na základních školách. Podíl učitelů bez kvalifikace se zvyšuje od školního roku 2015/2016, kdy činil 5,7 procenta, vyplývá z údajů statistiků.

„Pokud jde o počet asistentů pedagoga na prvním a druhém stupni základních škol, tak vidíme, že v posledních pěti letech také docházelo k růstu, a to ještě vyššímu než k jakému došlo v počtu učitelů,“ řekla Kašparová. Zvýšil se podle ní počet plných úvazků asistentů pedagoga na 100 plných úvazků učitelů, a to z 17,4 ve školním roce 2018/2019 na 24,5 v minulém školním roce.

Počet žáků v základních školách mezi školními roky 2013/2014 a 2022/2023 stoupal, mezi posledními dvěma školními roky však mírně poklesl, a to o 0,7 procenta, uvedli statistici. Největší pokles zaznamenaly kraje Karlovarský a Ústecký, naopak ve Středočeském a Jihomoravském kraji se počet žáků o 0,1 procenta zvýšil. První a druhý stupeň základních škol navštěvovalo v uplynulém školním roce 1,000.346 žáků. Žáků na druhém stupni ubylo o 2,3 procenta, počet žáků prvního stupně se o 0,5 procenta zvýšil. Mezi školními roky 2022/2023 a 2023/2024 se snížil podíl cizinců ze 7,2 procenta na 7,1 procenta. Ve školním roce 2021/22 však činil jen 3,2 procenta, uvedl ČSÚ.

ČSÚ: Počet žáků MŠ a ZŠ loni mírně poklesl, středoškoláků naopak přibylo

Počet žáků v mateřských a základních školách podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) mezi školními roky 2022/2023 a 2023/2024 mírně poklesl, tempo růstu počtu žáků středních škol se naopak zvýšilo. Mateřské školy navštěvovalo v minulém školním roce podle ČSÚ 364.491 dětí, o 4714 méně než v roce předchozím. Mezi posledními dvěma školními roky mírně poklesl i počet žáků v základních školách, a to o 0,7 procenta. Střední školy navštěvovalo v minulém školním roce 484.758 žáků, o 15,2 procenta více než před pěti lety a o 4,7 procenta více než před rokem. Vyplývá to z údajů ČSÚ.

Snížení počtu žáků v mateřských školách se podle ní týkalo českých dětí i cizinců. V případě dětí s cizím státním občanstvím klesl zejména počet ukrajinských, ruských a vietnamských dětí. Ostatních cizinců naopak o 3,6 procenta přibylo. Mezi školními roky 2013/14 a 2023/24 se počet dětí v mateřských školách nepatrně zvýšil, a to o 0,3 procenta. Přispěly k tomu zejména okresy okolo Prahy, kde dětí přibylo o téměř třetinu, či okresy Beroun, Kutná hora a Brno-venkov. Naopak úbytek dětí o 11 až 15 procent zaznamenaly některé pohraniční okresy.

Šestileté a starší děti tvořily v minulém školním roce šest procent dětí v mateřských školách, děti mladší tří let pak 8,8 procenta. Odklad povinné školní docházky mělo v minulém školním roce 22,3 procenta z populace všech šestiletých dětí v Česku. Podle Kašparové jde téměř o úroveň ze školního roku 2020/2021, kdy šlo o 22,1 procenta. „Celkem pětina těchto dětí navštěvovala přípravné třídy nebo přípravný stupeň základních škol, zbytek zůstával o rok déle v mateřských školkách,“ řekla Kašparová.

První a druhý stupeň základních škol navštěvovalo v uplynulém školním roce 1,000.346 žáků, o 0,7 procenta méně než před rokem. Většina dětí navštěvovala školy veřejné, nicméně se v čase zvyšuje počet dětí v soukromých ZŠ, uvedla Kašparová. Učitelů přepočtených na plně zaměstnané bylo téměř 75.000, doplnila.

Počet žáků na prvním stupni v minulém školním roce oproti předchozímu roku o půl procenta vzrostl, na druhém stupni o 2,3 procenta klesl, uvedla Kašparová. „Podle vývoje populační křivky by se dalo očekávat, že i v následujících třech letech bude mírně žáků na druhém stupni ubývat. Nicméně mají na to vliv i další faktory, jako je migrace, odklady a podobně,“ řekla Kašparová. Není podle ní proto možné s jistotou říct, jak se bude situace vyvíjet.

Do SŠ chodilo v září 2023 o 4,7 procenta žáků více než před rokem. Ze 484.758 žáků středních škol navštěvovalo v loňském školním roce odborné vzdělávání s maturitní zkouškou 47 procent žáků, asi 29 procent tvořili žáci gymnázií a 21 procent připadlo na žáky středního vzdělávání s výučním listem. I většina středoškoláků chodila do veřejných škol, v soukromých školách se vzdělávalo v minulém školním roce 15,6 procenta středoškoláků, v církevních 2,4 procenta.

Mezi obory odborného vzdělávání na středních školách, které v minulém školním roce studovalo nejvíce žáků, patří u maturitních oborů ekonomika a administrativa, následují lycea, informatické obory, zdravotnictví a obory elektrotechnické. U oborů s výučním listem byla na prvním místě strojírenská výroba, následuje gastronomie a turismus, uvedla Kašparová. „Za oba ty druhy vzdělávání také můžeme říct, že jedinou skupinou oborů, ve které došlo ke snížení počtu žáků, je skupina oborů strojírenství a strojírenská výroba,“ řekla. Jde o vývoj za posledních pět let. V posledním roce či dvou, v závislosti na druhu vzdělávání, už rostl i počet žáků strojírenských oborů, ale podprůměrným tempem a souvisí to spíše s celkovým růstem počtu žáků středních škol než s rostoucí oblibou těchto oborů, doplnila.

Podíl
Exit mobile version