Aktualizace: 12.02.2024 12:41
Nové Město na Moravě (Žďársko ) – Za naprosto ojedinělé a unikátní označil probíhající mistrovství světa v biatlonu na Vysočině ředitel závodů Vlastimil Jakeš. Šampionát totiž probíhá za vysokých teplot až deseti stupňů, při nichž je velmi obtížné připravit tratě a celé zázemí. Navzdory těmto komplikacím se to českým pořadatelům v Novém Městě na Moravě daří a organizační výbor za to sklízí chválu ze všech stran, což Jakeše v rozhovoru pro ČTK a Novinky.cz potěšilo.
Michal Krčmář po stíhacím závodě prohlásil, že všude jinde by se už jezdilo na kolečkových lyžích. Vítěz sprintu Nor Sturla Holm Laegreid zašel ještě dál a řekl, že jeho zlato patří organizátorům za perfektně připravené tratě vzhledem ke klimatickým podmínkám, jaké na Vysočině panují.
„To víte, že nás taková chvála těší, patří všem lidem, kteří se na tom podílejí,“ řekl Jakeš. „Nikdo v biatlonu totiž neměl nikdy zkušenost s tím, aby dělal čtrnáct dní dlouhou akci při stálých a vysokých teplotách nad nulou. Čtyřdenní závody Světového poháru ano, to se dá zvládnout, ale ne skoro dva týdny trvající šampionát. V tomhle jsme unikátní,“ poznamenal.
Na Vysočině by se do tohoto projektu nemohli pustit bez zásobníku umělého sněhu, prvního na území Česka. Ten byl v těsné blízkosti Vysočina Areny vybudován v roce 2016. Na ploše o velikosti fotbalového hřiště na něm pořadatelé uchovají pod izolační vrstvou štěpky až 60.000 kubických metrů sněhu.
„Zatím jsme spotřebovali tak deset tisíc kubíků. Je to částečně sníh letošní, který byl nastříkán do zásoby v mrazivých lednových dnech. Nebýt tohoto sněhu v zásobě, nemohli bychom mistrovství světa pořádat,“ zdůraznil Jakeš.
Práce jeho až čtyřicetičlenného týmu začíná vždy po skončení závodů a trvá dlouho do noci. Při pondělním volném dni pokračovala „sněhová brigáda“ i za slunečního svitu až do poledního začátku tréninků.
Největší starosti dává Jakešově partě stav sněhu na střelnici. „Na palebné čáře odchází přes noc až deset centimetrů sněhu. Dnes jsme dělali na tom, abychom vrstvu připravili, aniž bychom do ní museli v dalších dnech výrazně zasahovat,“ přiblížil ředitel závodů.
Upravují se samozřejmě i tratě mimo stadion. „Problémem bylo, že nás teplé počasí nepustilo na trať před závody. Málo se frézovalo, trať byla v zhruba 80 procentním stavu oproti ideálu. Ale i s tím jsme si poradili,“ upřesnil Jakeš.
Na pomoc si berou různé preparáty, například sůl, ureu, močovinu. „Musíme ale dobře zvažovat dávky, aby se to nerozsypalo, sníh takzvaně neumřel a byl spojitelný,“ upřesnil Jakeš.
Předpověď počasí do konce týdne, kdy šampionát při teplotách nad nulou skončí, dává pořadatelům dvě jistoty. Tratě na zbývajících sedm závodů určitě připraví tak, aby mohly proběhnout. Druhou jistotou je, že se v teplotách nad bodem mrazu při přípravách nezastaví.