Aktual.: 10.09.2025 10:30
Pardubice – Pardubické letiště dnes opustil poslední vrtulník Mi-2, který byl naposledy ve vzduchu v roce 2023. Stane se exponátem Vojenského historického ústavu. Piloti o něm mluví jako spolehlivém stroji, který nalétal tisíce hodin. Jeho nevýhodou byly slabé motory. Novinářům to dnes řekli zástupci Centra leteckého výcviku (CLV), které je součástí státního podniku LOM Praha.
Mi-2 je dvoumotorový vrtulník sovětského původu, vyráběný od roku 1966 výhradně v Polsku. Stroje sloužily v civilním i armádním provozu, zejména v zemích východního bloku. „Mi-2 měly slabé motory, nemělo to výkon. My jsme si na ‚vejšce‘ dělali legraci, že na Západě mají malé, lehké vrtulníky a my máme z Polska malý a těžký,“ řekl ředitel CLV Jaroslav Špaček.
Podle něj ale vrtulníky sloužily dobře. Od roku 1972 létaly v leteckém oddílu ministerstva vnitra. Od roku 1981 byly v armádě. Stály také u zrodu záchranné letecké služby. „Byl to takový tažný kůň, udělal obrovský kus práce při výcviku. Dál potom létaly v civilu, při letecké záchranné službě nebo jako práškovací letadla,“ řekl Špaček.
Výcvikové vrtulníky Mi-2 nalétaly v Pardubicích 11.000 výukových hodin. Pro vedoucího vrtulníkového oddělení CLV Petra Hladíka to byl první stroj, na kterém se učil létat a potom s ním dělal leteckého instruktora. Na vrtulník bylo spolehnutí, strávil s ním asi 20 let, řekl novinářům.
„Za dobu CLV vrtulníky patřily k nespolehlivějším strojům. Ke konci bylo problémy sehnat náhradní díly. Začalo zaostávat avionické vybavení, protože doba se mění. Ve své době vzniku to byla moderní konstrukce, výkony odpovídaly té době maximální rychlosti 210 kilometrů za hodinu. Moderní vrtulníky jsou výkonnostně o kus dál,“ řekl Hladík.
Ve výzbroji české armády byly například sovětské vrtulníky Mi-24, Česká republika je nahrazuje kombinací amerických strojů Viper a Venom.