Komerční prezentace Aktual.: 13.12.2024 01:03
Praha – Hlavní město souhlasí s vyhlášením tendru s předpokládanou hodnotou 142 miliard na třicetiletý provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy (PID) po prosinci 2029, kdy skončí smlouva s Českými drahami (ČD). Zadání soutěže dnes po půlnoci schválili zastupitelé Prahy. Odpoledne s ním již souhlasili radní Středočeského kraje, takže vypsání tendru nic nebrání a podle dřívějších informací by se mělo uskutečnit koncem ledna příštího roku.
Praha a Středočeský kraj jsou spoluzadavateli tendru, samotné vypsání soutěže bude mít na starosti kraj, který je hlavním zadavatelem. Trvání soutěže zadavatelé odhadují na 11 až 13 měsíců. Náklady na zakázku si kraj a hlavní město rozdělí zhruba půl na půl. Potřebné nové elektrické velkokapacitní vlaky označované jako EMU 400 pořídí vysoutěžený dopravce.
Nové vlaky mají nabídnout vyšší kapacitu i komfort pro cestující. Pořizovaných vozidel má být nejprve 60 s možností pořízení dalších šesti kvůli vyšší poptávce cestujících. Za třicetileté trvání kontraktu pak zakázka počítá i s možností nákupu dalších až 67 vozidel. Smlouva již bude podle radního Prahy Zdeňka Kováříka (ODS) zahrnovat i plánovaná rozšíření železniční sítě o linku na pražské letiště a další tratě.
Vypsání tendru Prahy a kraje oproti původním plánům nabralo zpoždění. Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) letos v květnu předpokládal vypsání soutěže na říjen 2024, nastalo tedy několikaměsíční zpoždění. Podle dřívějších předpokladů měl být vítěz tendru vybrán v červnu 2025 a smlouva uzavřena na podzim příštího roku.
Hejtmanství podle Boreckého prověřovalo zadávací a smluvní podmínky zakázky i pomocí předběžných tržních konzultací. „Ověřovali jsme reálnost požadavků na vozidla, a to mimo jiné k ověření termínů dodávek,“ uvedl dnes Borecký. Pro hejtmanství je zásadní transparentnost soutěže, na veškeré procesy dohlížela a dohlíží Transparency International.
České dráhy koncem listopadu oznámily, že musely zrušit svůj interní tendr za 42 miliard korun na nákup vlaků, který zadaly kvůli účasti v plánovaném tendru. Podle státního dopravce bylo důvodem to, že hlavní město stále nespecifikovalo požadavky na pořizované vlaky. Ředitel organizátora pražské dopravy ROPID Petr Tomčík to tehdy popřel a uvedl, že důvodem zrušení tendru drah je naopak to, že technické specifikace vlaků zveřejněny byly a soutěž ČD jim neodpovídala.