Aktualizace: 25.01.2024 23:36

Praha – Pražský magistrát přejmenuje investiční akci „rekonstrukce Libeňského mostu“ na „stavba Libeňského mostu“. Po téměř pětihodinové diskusi o informačním tisku to dnes na návrh opozičního hnutí ANO schválili městští zastupitelé. Změna má odrážet to, že většina mostu přes Vltavu, který tvoří jen část celého soumostí, bude při plánované rekonstrukci vyměněna. Zástupci ANO také kritizovali práci bývalého radního pro dopravu a nynějšího opozičního zastupitele Adama Scheiherra (Praha Sobě), ten kritiku odmítl.

Technická správa komunikací (TSK) před dvěma týdny kvůli závadě způsobené mrazy uzavřela takzvaný inundační most, který se nachází mimo Vltavu. Most v části přes řeku nevykazuje zásadní problémy a není potřeba jej uzavírat. V reakci na nastalou situaci dnes náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) předložil zastupitelů informační materiál o aktuálním stavu mostu. Diskuse o něm začala kolem 18:00 a skončila ve 23:00.

Šéf zastupitelského klubu ANO Patrik Nacher úspěšně navrhl, aby se investice s ohledem na rozsah bourání mostu přes Vltavu změnil z „rekonstrukce soumostí“ na „stavbu soumostí“. „To není žádná rekonstrukce, to je prostě fungl nový most,“ řekl. Šéf TSK Jozef Sinčák k tomu uvedl, že most přes řeku tvoří jenom 250 metrů z celkových 1250 metrů soumostí, na kterých se bude pracovat, a celkově se i podle názoru právníků stále jedná o rekonstrukci.

Zastupitelé nicméně i tak s podporou hlasů koaličního Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) Nacherův návrh schválili. Zároveň odsouhlasili také návrh Radomíra Nepila (ANO), aby rada nechala prověřit, zda současný rozsah zakázky na rekonstrukci i nadále odpovídá původním podmínkám zadávacího řízení. Poslední schválený návrh předložil Pavel Zelenka (Praha Sobě), který prosadil usnesení ukládající městu zajištění preference náhradní veřejné dopravy v době prací na mostu.

Zástupci opozičního ANO v diskusi kritizovali nynějšího opozičního zastupitele a předchozího radního pro dopravu Scheinherra, který podle nich prosazoval rekonstrukci mostu, i když věděl, že není reálná. „Adam Scheinherr už před volbami (v roce 2018) z posudku expertů věděl, že most nelze opravit,“ řekl Nepil. Scheinherr to odmítl, expertní posudek z roku 2018 podle něj s možností opravy počítal.

Přes most v celé jeho délce nyní nejezdí tramvaje a na inundační most, který slouží jako preventivní ochrana cesty před povodní, nesmějí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přes Vltavu uzavřen není. Sinčák dnes řekl, že pokud skupina odborníků v příštím týdnu označí stav uzavřené části soumostí nad Rohanským ostrovem za havarijní, TSK začne připravovat jeho demolici. Začít by mohla v řádu několika týdnů a trvala by asi tři až čtyři měsíce. Následně by TSK zahájila stavbu nového inundačního mostu, která potrvá 15 měsíců.

Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčová (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale rozhodli o opravě.

Zastupitelé Prahy po devíti hodinách diskuse plné sporů schválili dva materiály

Pražští zastupitelé dnes po devíti hodinách schválili program jednání a dva předložené materiály. Programem se zabývali i s přestávkou asi hodinu a půl, poté se věnovali interpelacím, jednání o projektech dopravního podniku (DPP) a materiálu týkajícímu se městské organizace Pražské společenství obnovitelné energie (PSOE).

Jako první projednali dokument o PSOE, schválili prodloužení termínu, do kdy má společnost magistrátu dodat požadované podklady. Odložení termínu kritizovali opoziční zastupitelé, kterým se nelíbilo, že společnost nebyla schopna od prosincového jednání zastupitelů materiály zaslat. Vedení města se PSOE zastalo, podle zástupců organizace kvůli vánočním svátků neměla dost času.

Následně začali jednat o tendru DPP za 86 miliard Kč na automatizaci provozu na lince metra C, nákup vlaků pro linky C a D a zajištění servisu a údržby po dobu 35 let. Jednání o tomto materiálu přerušily interpelace občanů a zastupitelů. Po návratu k diskusi opozice kritizovala zejména výši zakázky a někteří rovněž zpochybňovali, zda má metro v budoucnu jezdit bez strojvedoucího. Vedení Prahy v čele s náměstkem primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) kritiku odmítlo. Vypsání zakázky po mnohahodinové diskusi zastupitelé nakonec schválili.

Zastupitelé také několik hodin diskutovali o tendru na druhou část stavby metra D, kterou kvůli námitkám vyloučeného sdružení firem Porr, Eurovia nebo Průmstav řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten nedávno nepravomocně rozhodl o zrušení výběru vítěze zakázky, kterým se stalo sdružení vedené společností Subterra. Opoziční ANO a SPD zakázku a postoj města a vedení DPP k problémům kolem zakázky kritizovaly. Zástupci DPP a města řekli, že podstatné je počkat na pravomocné rozhodnutí ÚOHS, který v minulosti u zakázek týkajících se metra D v druhé instanci vždy postup podniku podpořil.

Zejména diskusi o tendru na metro D provázela řada osobních invektiv zejména mezi Hřibem a zástupci ANO. Přeli se například o to, zda je ANO protikorupční hnutí, nebo, jak řekl Hřib, „byznysprojekt jednoho oligarchy“. Zástupci ANO zase Piráty označili v narážce na kauzu jednoho z členů strany za sexuální predátory.

Podíl
Exit mobile version