Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Orbán pohrozil Kyjevu důsledky za Zelenského slova o útocích na ropovod Družba

27 srpna, 2025

Automobilka Hyundai v Nošovicích příští týden na třech směnách zastaví výrobu

27 srpna, 2025

Na Masters of Rock příští rok vystoupí i Helloween a poprvé také The Rasmus

27 srpna, 2025

Sparta je blízko hlavní fázi Konferenční ligy, v Rize bude hájit náskok

27 srpna, 2025

Hladík: Česko musí zpřísnit zákony vůči nelegálním chovatelům zvířat

27 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Před nehodou v Pardubicích jel vlak nepovolenou rychlostí, projel dvě návěsti
Ekonomika

Před nehodou v Pardubicích jel vlak nepovolenou rychlostí, projel dvě návěsti

PersonálPodle Personál17 června, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktualizace: 17.06.2024 19:05

Praha/Brno – Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. Při srážce vlaků předminulý týden zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.

„Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce,“ řekl Kupka po dnešní schůzi k zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Video RegioJetu podle něj ukazuje, že vlak by musel v konkrétní situaci splnit řadu podmínek, aby zabezpečovací systém Mirel zasáhl včas.

Souprava jela podle ministra nepovolenou rychlostí. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj. Také on zdůraznil, že je potřeba vyčkat na výsledky vyšetřování. Zabezpečovací systém podle něj neumí zasáhnout vždy. „Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout,“ dodal.

Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když si strojvůdce chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl.

RegioJet dnes v tiskové zprávě uvedl, že aktivní národní zabezpečovač by nehodě zabránil. Majitel firmy Radim Jančura nepopírá chybu strojvedoucího RegioJetu, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení existují proto, aby kontrolovala lidské chyby. Správa železnic v reakci na nehodu a informace v médiích pro web Zdopravy.cz uvedla, že tento zabezpečovač nedokáže kontrolovat rychlost a nedovolené projetí návěstidla zakazujícího jízdu. Soukromý dopravce zveřejnil i video, na kterém součinnost lokomotivy a národního zabezpečovače demonstruje.

Pardubický železniční uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou tzv. vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený podle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po setkání k ETCS novinářům oznámil zavedení nového zabezpečovacího systému ETCS stop, které bude nasazeno na úseky s výlukou trvající déle než půl roku a deaktivovaným klasickým zabezpečením a bude umět zastavit vlak v případě projetí návěsti Stůj. „Je to řešení, které do budoucna může předcházet podobným situacím,“ dodal k nehodě v Pardubicích Kupka.

RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.

Podle Kušníra je zabezpečovací systém Mirel jednou z variant národního zabezpečení, tedy návěstního opakovače. Jeho používání není pro dopravce závazné, řekl. „Pro rychlosti nad 100 kilometrů za hodinu je povinný návěstní opakovač, ale nemusí to být návěstní opakovač Mirel,“ dodal.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Automobilka Hyundai v Nošovicích příští týden na třech směnách zastaví výrobu

Cíle EU pro snižování emisí podle zástupců automobilového průmyslu nelze splnit

Soud schválil ukončení provozu Kovosvitu MAS Machine Tools v Sezimově Ústí

Každé desáté dítě mezi 11 a 14 lety má znaky závislosti na digitálních médiích

Indie ode dneška čelí až 50procentnímu clu na dovoz zboží do USA

Peugeot 308 dostal při faceliftu o trochu větší baterii

Země živitelka letos přilákala nejvíce návštěvníků za 22 let

Objem akciových obchodů na pražské burze byl dnes rekordní

Sucho citelně dopadá na lesy, stromy zpomalily růst

Tipy Redaktorů

Automobilka Hyundai v Nošovicích příští týden na třech směnách zastaví výrobu

27 srpna, 2025

Na Masters of Rock příští rok vystoupí i Helloween a poprvé také The Rasmus

27 srpna, 2025

Sparta je blízko hlavní fázi Konferenční ligy, v Rize bude hájit náskok

27 srpna, 2025

Hladík: Česko musí zpřísnit zákony vůči nelegálním chovatelům zvířat

27 srpna, 2025

Německá vláda schválila zákon o vojenské službě, zatím sází na dobrovolnost

27 srpna, 2025

Poslední Zprávy

Cíle EU pro snižování emisí podle zástupců automobilového průmyslu nelze splnit

27 srpna, 2025

Fotbalisté Olomouce se v odvetě Evropské ligy s Malmö pokusí o „zázračný“ obrat

27 srpna, 2025

Čtvrteční vedro doplní na Moravě a ve Slezsku silný vítr a riziko požárů

27 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.