Ministr dopravy Martin Kupka Informoval o krocch ministerstva v postupn digitalizaci slueb spojench s prodejem, pevodem a vbec obchodovnm s auty.

Namsto nkolika nvtv ad a prohledvn internetovch odkaz chceme dt obanm monost nalzt dostupn elektronick sluby na jednom mst v Portlu dopravy, ekl ministr. Z tohoto portlu jsou u dnes dostupn sluby jako kontrola tachometru, informace o vlastnnm vozidle, dlnin znmce, portl dle zahrnuje monost e-podn dost o vmnu idiskho prkazu z dvodu krdee, ztrty i zmny osobnch daj i pedvyplnn dosti zmn v registru vozidel. Nov nemus mt idii v esk republice u sebe idisk ani technick prkaz.

Nyn chceme umonit online udlen plnch moc, dky ktermu pjde mnoho kon eit elektronicky. Nam clem je, aby lo vekerou administrativu okolo prodeje, koup a registrace auta vydit pln digitln, uvedl Martin Kupka.

Systm bude nejprve dostupn pro fyzick osoby, pot i pro firmy. Snen administrativn zte vtaj zejmna autobazary a leasingov spolenosti. Digitalizace m ale pokraovat dl.

Nejblim krokem je tzv. Registr zastupovn, kter by ml bt sputn v tomto roce. Ten umon lidem a firmm jednodue a rychle povovat osobu pro zastupovn. Prostednictvm Portlu obana pak bude mon ovit, kdo koho povil. Jeho hlavnm pnosem bude sdlen daj o oprvnnch k zastupovn pi vyizovn rznch agend mezi fyzickmi osobami a firmami i ady, doplnil na semini vrchn editel sekce hospodstv z Ministerstva prmyslu a obchodu Eduard Muick.

Stvajc digitalizace tak v mnoha ohledech uet lidem jednu ze dvou nvtv na ad, kdy budou moct dosti podvat elektronicky. Ambic Martina Kupky je ale ve finle zdigitalizovat cel proces a do t mry, e by si teba i registran znaku k vozidlu nechal lovk poslat na potu nebo vyzvedl v Alzaboxu.

Klovou zmnou pro finann instituce bylo uputn od zmru zruit existenci rodnch sel v dokladech totonosti. Velkm pnosem pro idie pak bylo zruen povinnosti absolvovat evidenn kontrolu na STK pi pepisu vlastnka vozidla po dnm ukonen smlouvy o financovn. Zruen zbytenho konu odlehilo peplnnm STK a idim uet nejen poplatky, ale i tisce hodin asu strvench na STK kad rok. Vtme i procesy v oblasti digitalizace pstupu k dajm o vozidlech vetn zaveden jedinho osvden o registraci vozidla i zjednoduen v agend idiskch prkaz, uvedla pedsedkyn pedstavenstva esk leasingov a finann instituce (LFA) Jana Hanuov.

Cel proces vak mohou zdret pote s rejstkem motorovch vozidel. Pro nov prodvan vozidla je u zruen paprovch velk technick prkaz, ale rejstk disponuje velkou chybovost, kdy u aut jsou uveden teba i jin typy karoserie nebo zcela chyb daje o homologovanm rozmru pneumatik i disk.

Digitalizace vstupuje pi nkupu auta nejen do jeho hledn a vbru, ale tak do proven jeho identity a historie. Dky digitalizaci je mon zskat informace z historie auta ohledn toho, zda nem stoen tachometr, nebylo havarovan i ppadn jak, kdy bylo skuten vyrobeno a pro jakou zemi, zda nebylo provozovno jako taxi, nen hlen jako odcizen i zaten financovnm a adu dalch informac, ale tak si lze jednodue zkontrolovat, jestli dan vozidlo vbec existuje. Bez digitalizace by nebylo mon tato data vbec poskytovat, k Martin Pajer, editel spolenosti Cebia, kter monitoruje trh ojetch aut.

Digitalizace pevod voz by podle generln editelky Aures Holdings Karolny Topolov jet vce pispla k zefektivnn obchodovn na sekundrnm automobilovm trhu, k vtmu komfortu zkaznk i k sporm sttnho rozpotu. Nklady a pracnost pevod jsou obrovsk. Uet se tuny papru. Digitalizace zefektivn obchodovn na sekundrnm automobilovm trhu, dodala Topolov.

V esku je registrovanch pes 6,5 milionu osobnch aut. Z toho zhruba ti tvrt milionu zmn kad rok majitele.

Podíl
Exit mobile version