Dnešní soudní jednání trvalo jen zhruba dvě hodiny, protože řidič svou vinu přiznal. Soud nakonec vyřkl trest tři roky vězení s podmíněným odkladem na zkušební dobu pěti let. Současně muž nesmí sedm let řídit motorová vozidla.
Verdikt zatím není pravomocný, státní zástupce si ponechal lhůtu pro případné odvolání.
Původně muži hrozilo nejméně tříleté vězení. „Zlo a špatné chování se musí potrestat, ale senát rovněž vyvážil zájmy celé rodiny,“ uvedl soudce s tím, že muž si jistě svou chybu bude vyčítat do konce života. Ostatně obžalovaný v jednací síni nijak neskrýval své emoce.
Jak zjistili vyšetřovatelé Drážní inspekce a policie, otec se v osudnou sobotu 21. ledna 2023 dopoledne s dětmi zastavil v blízké dílně. Jeli ve voze Seat Altea. Při zpáteční cestě řidič před zmíněným přejezdem zpomalil, protože místo velmi dobře znal a věděl, že se tam stalo už několik nehod.
Přestože byla na přejezdu v činnosti světlená a zvuková výstraha, řidič se pomalu rozjel do svahu, ale v břečce na přejezdu se vůz zastavil. Když si řidič všiml vpravo přijíždějícího vlaku jedoucího od Opavy na Ostravu, začal zmatkovat. Zkusil se rozjet dopředu, následně dozadu, pak už následoval náraz vlaku.
„Vlak zastavil až 300 metrů za přejezdem“
Dle Drážní inspekce si strojvedoucí tmavého auta jedoucího podél trati všiml a s překvapením vzápětí zaznamenal, jak auto v mírném kopečku vjelo na přejezd a tam přední polovinou zůstalo stát.
Proto 122 metrů od přejezdu při rychlosti vlaku 71 km/h strojvůdce spustil houkačku. Když to nepomohlo, použil rychlobrzdu. To však už byl zhruba šedesát metrů před přejezdem a rychlost se snížila jen málo.
„Vozidlo sebou začalo cukat, měl jsem pocit, že chce couvat. To se mu nepovedlo. A pak jsem uviděl, že se mu protáčí přední kola. A potom jsem zpozoroval, že se začal z přejezdu rozjíždět dopředu, ale už nestačil ujet,“ popsal strojvedoucí okamžiky těsně před nehodou.
Následoval střet 137 tun vážící vlakové soupravy s pravou zadní částí auta, které bylo odhozeno mimo trať. Vlak zastavil až více než 300 metrů za přejezdem.
Výstražná světla fungovala
Při nehodě zahynul dvanáctiletý chlapec a dvouletá holčička, řidič po nehodě křičel, že nemohl nic dělat a poté se zhroutil. Později uvedl, že si nevzpomíná, zda se před vjetím na přejezd díval, jestli svítí bílá světla, nevzpomíná si ani na zvukové a světelné výstražné znamení.
Vyšetřovatelé zjistili, že nedlouho před nehodou projel místní komunikaci traktor se sněžným pluhem a dle technického zařízení se prokázalo, že světelná i zvuková výstražná signalizace přejezdu fungovala.
„Bezprostřední příčinou mimořádné události bylo nedovolené vjetí osobního automobilu na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak. Řidič osobního automobilu nerespektoval světelnou a zvukovou výstrahu přejezdového zabezpečovacího zařízení a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet,“ byl jednoznačný závěr Drážní inspekce.