Komerční prezentace Aktual.: 12.11.2024 06:30
Brno – Přibývá knih, které se dostaly ke čtenářům díky komunitnímu financování. Zájemci předem posílají peníze přes platformy jako HitHit nebo Donio, knihu dostanou po dokončení a vytištění, třeba s podpisem nebo jiným bonusem za vyšší příspěvek. Například brněnské nakladatelství Větrné mlýny momentálně vybírá na knihu básníka Karla Škrabala, Druhé město má kampaň na nové vydání knihy o streetartovém výtvarníkovi Timovi.
„Začátky ‚vybírání na knihy‘ byly samozřejmě ostýchavé, styděli jsme se říkat si o peníze, ale je to hloupost, protože nejde o nic jiného než o sofistikovanější způsob předplatného. Většinou totiž přispěvatel dostane knihu levněji, než by tomu bylo v knihkupectví, a často dostane i něco navíc,“ řekl ČTK Petr Minařík z Větrných mlýnů.
Momentálně Větrné mlýny vybírají na básnickou knihu Jedu čili Škrabal v kostce. Necelé dva týdny před koncem kampaně je pohromadě více než polovina z potřebných 50.000 korun.
Větrné mlýny stále vnímají takzvaný crowdfunding více jako způsob zapojení čtenářů než jako nástroj k zajištění kompletního financování knihy. „Stále je to nástroj, se kterým šetříme, smysl to má především u autorů, kteří mají svůj okruh čtenářů, nebo jde o titul, u kterého lze očekávat jistý ohlas a zájem. Je to taky skvělá forma distribuce, často se sbírky básní nebo náročnější próza ani nedostanou do všech knihkupectví, a tak je toto způsob oslovení cílové komunity,“ popsal Minařík.
Jedním z prvních spisovatelů, kteří v Česku přes HitHit vybírali peníze na vlastní knížku, byl před devíti lety Martin Reiner, šlo o básnickou sbírku Nové decimy. Kampaň se podle Reinera podařila díky jeho intenzivní šestitýdenní práci.
„Myslím, že jsem správně pochopil, že nejpodstatnější na crowdfundingu je intenzita a vytrvalost, s jakou se o peníze přispěvatelů člověk či nakladatelství uchází,“ popsal Reiner, který je zároveň vydavatelem, momentálně pod hlavičkou Druhé město. Připomněl, že některé kolegy literáty tehdy „žebrání peněz na knížku“ pohoršilo. Celkem Reiner podle svých slov absolvoval nějakou formu crowdfundingu pětkrát nebo šestkrát, zatím vždy s úspěchem.
Na platformě Donio momentálně Druhému městu běží sbírka na nové vydání knihy o Timovi, což je brněnský fenomén pouličního umění. Ze 140.000 korun je zatím vybraná necelá třetina. Komunitní financování pomohlo už před pěti lety prvnímu vydání knihy.
Nakladatelství Host zatím crowdfunding nevyužilo. „Jako středně velké nakladatelství jsme schopní vydání zafinancovat z vlastních zdrojů a nést veškeré riziko. Crowdfunding vnímáme jako užitečný nástroj pro autory nebo menší nakladatele, kteří nemají dostatek finančních prostředků, případně si potřebují ověřit, že je o knihu zájem mezi čtenáři,“ uvedl šéf marketingu Jakub Šilhavík.
Sbírky na knihy na HitHitu nejčastěji cílí na desítky nebo nižší stovky tisíc korun. Na knihu rozhovorů Proměny světa se však v roce 2021 vybraly více než dva miliony korun, přispělo skoro 3000 lidí.