Aktual.: 7.01.2025 11:23
Praha – Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231.600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a Toyota. Elektromobily tvořily 4,7 procenta. Firmy nakoupily 75 procent aut. V prosinci prodeje vzrostly o 18,3 procenta. Na dnešní tiskové konferenci to oznámili zástupci Svazu dovozců automobilů. Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 330.890 aut, méně než předloni.
Za 11 měsíců minulého roku prodej nových osobních aut v ČR meziročně stoupl o 3,6 procenta na 213.710 vozů. Nejvíc prodaly Škoda, Hyundai a Toyota. Počet registrovaných elektromobilů se díky dotacím zvýšil o 62 procent na 9946 aut, což znamená podíl 4,7 procenta.
Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě SUV s podílem přes 48 procent. Z hlediska paliva vede benzin s 65,7 procenty, podíl nafty zůstává nad 25 procenty. Podíl firemních automobilů v registracích byl do listopadu 75 procent.
Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 330.890 aut, méně než předloni
Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 330.890 aut. Bylo to o 9610 vozů méně než v roce 2023, pokles činil meziročně 2,8 procenta. Letošní plán výroby je ještě nižší, přibližně 295.000 vozů. Konkrétní výsledky ale budou záviset na ekonomické situaci na hlavních odbytištích v Evropě a vývoji poptávky po elektrických vozidlech. Automobilka to dnes oznámila v tiskové zprávě.
„Poptávka po elektrických vozidlech v Evropě neroste tak, jak se čekalo, což se promítlo i do našich výrobních výsledků. Díky vysoké efektivitě výroby, zájmu o vozidla se spalovacími a hybridními motory a schopnostem našich zaměstnanců a dodavatelů jsme se ale s nelehkými okolnostmi dokázali vypořádat a celkový počet vyrobených aut odpovídá tomu, co jsme na začátku roku naplánovali,“ uvedl prezident závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech Changki Lee.
Automobilka v prosinci avizovala, že sníží rychlost výrobní linky a také asi o 100 zredukuje stav zaměstnanců. Propouštět ale nebude, pracovníků ubude přirozenou fluktuací a také snížením počtu agenturních zaměstnanců.
Jediným čistě elektrickým vozidlem, které se ve slezské továrně vyrábí, je model Hyundai Kona Electric. Jeho podíl na výrobě činil loni deset procent, předloni to bylo 13 procent. Největší podíl výroby připadal i v roce 2024 na model Tucson, který je nejprodávanějším modelem značky Hyundai v Evropě a tvořil přibližně 72 procent celkové produkce, což bylo stejně jako předloni.
„Stoupá podíl hybridní verze modelu, každý třetí Tucson měl právě tento typ pohonu. Řada i30 se podílela 16,5 procenta výroby. Oba tyto modely prošly v loňském roce faceliftem,“ uvedla automobilka. Zbytek produkce připadá na sportovní model Hyundai i30 N, který od jara mířil výhradně do Austrálie.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Vyrábí modely Tucson, i30 v několika variantách a Kona Electric. Závod má přibližně 3100 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Zisk podniku v roce 2023 vzrostl o 2,92 miliardy na 13,87 miliardy korun a tržby o 21,25 miliardy na 188,99 miliardy korun.