Komerční prezentace Aktual.: 11.12.2024 13:28
Praha – Obchodní řetězce a on-line supermarkety se připravují na vrchol vánoční sezony, který je pár dní před Štědrým dnem. Někteří z nich prodlužují otevírací dobu a časy doručení objednávek, na výpomoc v zároveň nejhektičtějším období roku také najímají brigádníky či povolávají pracovníky z kanceláří. Vyplývá to z odpovědí prodejců na dotazy ČTK.
Řetězec Penny Market prodlouží otevírací dobu v prodejnách, které běžně zavírají ve 20:00, což je většina z celkového počtu. O hodinu déle v nich zákazníci budou moci nakupovat od následujícího pondělí do 23. prosince, řekl mluvčí Tomáš Kubík. Na Štědrý den, kdy mohou mít velké obchody ze zákona otevřeno do 12:00, se řetězec rozhodl podle Kubíka zavřít.
Také Globus před svátky nabídne delší otevírací dobu – od 20. do 23. prosince budou všechny hypermarkety otevřené mezi 7:00 a 22:00, prodejna na Černém Mostě v Praze zavře ve 23:00, uvedla mluvčí Aneta Turnovská. Ostatní velké obchodní řetězce před Vánoci zachovají standardní otevírací dobu. Naopak nákupy budou zákazníkům déle rozvážet dva největší on-line supermarkety v Česku, tedy Rohlík.cz a Košík.cz.
„Konkrétně si tedy zákazníci mohou od 21. prosince do 23. prosince nechat svůj nákup doručit mezi 5:00 a 24:00. Na Štědrý den budou kurýři rozvážet od 6:00 do 14:00. Následující den budou mít volno,“ řekla mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová.
I Košík.cz nákupy před svátky doručí do půlnoci – v Praze a ve Středočeském kraji to bude platit od 13. do 23. prosince, v regionech mezi 20. a 23. prosincem, uvedl mluvčí František Brož. „Objednávky přes Albert Online budou doručovány 23. prosince bez omezení, na Štědrý den poté pouze do 15:00 hodin,“ řekl mluvčí Albertu Jiří Mareček.
S vrcholem vánoční sezony se pojí také navyšování personálních kapacit, například v prodejnách Tesco počet zaměstnanců roste o desítky procent. „Navíc již tradičně v tomto náročném období přicházejí pomoci kolegové z kanceláří,“ doplnila mluvčí Iva Pavlousková.
Řetězec Kaufland před svátky využívá brigádníků. „Dlouhodobě si budujeme systém, ve kterém máme stálé brigádníky, kteří vykrývají i náročná období, jako jsou například Vánoce. Takže nárůst náboru je maximálně pět procent,“ řekla mluvčí Renata Maierl. Podobně se vyjádřil řetězec Lidl, ve skladech se pracovníci na vánoční špičku podle mluvčí Elišky Froschové Stehlíkové připravují od září.
Před Vánoci je poptávka na Rohlíku až o 40 procent vyšší. Mluvčí Morgensteinová doplnila, že firma v posledních letech eviduje nárůst zájmu o připravená jídla ke štědrovečerní večeři, tedy řízky, salát nebo rybí polévku. Letos by prodeje tohoto sortimentu podle ní mohly stoupnout asi o pětinu.
„Ukazuje se, že na on-line nákupy se bude spoléhat stále více domácností. Podle našich aktuálních průzkumů navíc plánují nakupovat výrazně více než loni – útraty by mohly být v průměru o více než 2000 korun vyšší, zároveň většina domácností namísto dvou zásobovacích nákupů hodlá přidat i třetí,“ řekl za Košík Brož.