Komerční prezentace Aktual.: 17.05.2025 11:53
Praha – Prohlídky stavby metra D lákají tisíce lidí, návštěvníci mohou nahlédnout do vestibulu stanice Olbrachtova, strojovny vzduchotechniky či demontážní komory. Během prohlídky mohou vidět také budoucí eskalátorové tunely nebo spojku mezi trasou C a D. Prohlídky trvají ode dneška do pondělí, vstup je zdarma. Za tři dny by podzemní trasu mělo navštívit bezmála 22.000 lidí. O prohlídky je velký zájem a kapacity jsou naplněny, řekl ČTK při prohlídce vedoucí komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Daniel Šabík.
Každá stanice metra D bude mít jiné výtvarné ztvárnění, o které se postarají různí umělci. Některé stanice, například Olbrachtova, budou minimalistické, podoba stanice Pankrác D bude uzpůsobena velkému prostoru. Stanice Olbrachtova bude spočívat ve vrstvě stříkaného betonu, na které bude dílo výtvarníka. „Na Pankráci bude ztvárnění moderní. Tam budou projekce a projektory vytvořené skulptury,“ řekl ČTK stavbyvedoucí z firmy Strabag Václav Dohnálek.
Metro D bude podle něj unikátní také technologickým zpracováním. Mělo by být jednou z prvních tras, po které budou vlaky jezdit bez řidiče. „Bude tady CBTC systém, který bude ovládat vlak automaticky, pomocí čidel, aby vlak zastavoval vždy v místě, kde v bezpečnostní stěně na nástupišti budou otvory pro dveře, aby se dveře stěny a vlaku otvírali zároveň na stejném místě,“ uvedl Dohnálek.
Po dobu prohlídek je stavba metra přerušena, podle Pražského dopravního podniku ale stavba prvního úseku metra D nenaráží na žádné překážky. „V současné chvíli probíhají ražby už jen na dvou místech, a to v samotných stanicích, ve stanici Olbrachtova a Pankrác D. Na ostatních místech probíhají betonáže a výstavba definitivního ostění,“ uvedl vedoucí komunikace podniku Daniel Šabík. Na prvním úseku, tedy z Pankráce na Olbrachtovu, by měly stavební práce skončit do konce roku 2029. „Dopravní infrastruktura, tedy kabeláž, kolejnice, se bude na prvním úseku pokládat společně s druhým úsekem,“ doplnil Šabík.
Stavba navazující části z Olbrachtovy na Nové Dvory již měla začít, ale kvůli zdržení způsobeném námitkami u antimonopolního úřadu se příprava zpozdila. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení celého úseku z Pankráce do Písnice byl rok 2029, kvůli sporům se však zpozdí.