Komerční prezentace Aktual.: 18.07.2025 19:46

Kopřivnice (Novojičínsko) – Menšinový akcionář automobilky Tatra Trucks, skupina Promet, zablokoval na dnešní valné hromadě navýšení základního kapitálu firmy, které je klíčové pro chystané miliardové investice. V tiskových prohlášeních to uvedli představitelé Tatry a jejího většinového akcionáře, skupiny Czechoslovak Group (CSG). Vyjádření Prometu ČTK zjišťuje. Již ve čtvrtek ale Promet Group oznámila, že investiční plán odmítne, protože ztratila důvěru v nejvyšší vedení Tatry.

Promet podle generálního ředitele Tatra Trucks Kristijana Fiketa zablokoval zvýšení kapitálu potřebné pro uskutečnění investic za více než sedm miliard korun. „Tento investiční plán měl umožnit zdvojnásobení výroby, modernizaci provozů a vznik stovek nových pracovních míst v regionu,“ uvedl. „Nejde o žádnou vizi na papíře – jde o konkrétní a připravený projekt s okamžitým dopadem na budoucnost Tatry,“ doplnil Fiket.

„Dnešní postoj na valné hromadě Tatry ze strany minoritního akcionáře, skupiny Promet Group, a její ředitelky Denisy Materové je otevřeným útokem na budoucnost automobilky Tatra,“ prohlásil místopředseda představenstva a výkonný ředitel CSG David Chour. „Promet Tatru brzdí a neustálými ataky na členy orgánů a vedení se ji jen snaží destabilizovat,“ uvedl.

Před měsícem Tatra oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy. Cílem je podle firmy zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Investiční program chtělo vedení firmy financovat bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také právě navýšením základního kapitálu.

Promet Group ve čtvrtečním oznámení uvedla, že rekordní investiční záměr vedení Tatry zveřejnilo bez předchozí diskuse s majiteli firmy. „Je to nevídaný krok v situaci, kdy management v čele s generálním ředitelem Kristijanem Fiketem po majitelích žádá 2,7 miliardy korun na navýšení základního kapitálu,“ uvedla tehdy Materová. Dodané podklady podle ní navíc neobsahují ucelené informace, které je pro schválení tak významné investice potřeba znát.

„Místo jakékoli smysluplné spolupráce sledujeme ze strany vedení Prometu dlouhodobě obstrukční a šikanózní jednání – od veřejného šíření nepravdivých výroků až po požadavky na valné hromadě na okamžité odpovědi k rozsáhlým a složitým otázkám,“ uvedl dnes výkonný ředitel CSG Chour.

Průmyslově-technologický holding CSG a strojírenská skupina Promet Group jsou akcionáři Tatry Trucks od roku 2013, kdy ji získaly v dražbě a dostaly ji z krize. CSG Michala Strnada, který skupinu převzal od svého otce Jaroslava Strnada, vlastní 65 procent akcií. Promet Group rodiny Materových má podíl 35 procent.

Spory v Tatře se rozhořely loni, když generální ředitelku Promet Group Materovou valná hromada na přání majoritního akcionáře odvolala z čela dozorčí rady. Před čtvrt rokem Promet Group informovala, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či záchranných složkách. Tatra loni zvýšila tržby o 1,31 miliardy na 9,67 miliardy korun a po předloňské ztrátě 45,9 milionu opět dosáhla čistého zisku, který činil 19,3 milionu korun. Tatra Trucks má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.

Podíl
Exit mobile version