Komerční prezentace Aktual.: 4.09.2024 14:50

Praha – Velké prostorové instalace sochaře Antonyho Gormleyho a básně české architektky Pavly Melkové zaplnily sály Galerie Rudolfinum. Jejich společná výstava bude k vidění od čtvrtka do 5. ledna. Při dnešním představení výstavy Gormley řekl, že umění považuje za způsob, jak člověka zcitlivět k vlastnímu životu, každý návštěvník tak podle něj výstavu spoluvytváří. Sochařovo dílo Orbit Field, které velkými hliníkovými kruhy zaplnilo jeden z velkých sálů, vzniklo přímo pro prostor pražské galerie.

Výstava Gormleyho a Melkové vyzývá k aktivnímu zapojení diváků a ke hře. V prvním velkém sálu musí návštěvník prolézt velkými kruhy, které tvoří dílo Orbit Field. Celkem 27 několikametrových kruhů se protíná po celé ploše sálu, tudíž do díla návštěvník musí vstoupit, aby se dostal do další části výstavy. Menší sály tvoří krátké básně Melkové, které doprovází kresby a obrazy Gormleyho.

Další velký sál, který nese název Křížení, obsahuje velkou konstrukci z hliníku. Ten je povrchově upravený tak, aby ve tmě zářil, Gormley při procházení skrze konstrukci uvedl, že se jedná o pokus o virtuální architekturu, ve tmě totiž připomíná hologram. „Ale je to skutečné. Připomíná to architekturu, ale architektura kontroluje, toto dílo nekontroluje,“ řekl Gormley při prolézání díla.

„Mou hlavní otázkou je, jak umění vtáhnout přímo do centra života a neuzavírat ho někde ve vitríně. Umění by mělo být zakoušeno, dnes žijeme v době silné institucionalizace a komercializace umění. S touto výstavou bych především chtěl, aby sem vtrhly děti a zaujatí návštěvníci, aby prostorem protančili. Aby byli iniciováni k umění, ne abychom jim říkali, co je dobré, aby si odnesli,“ řekl Gormley. Dodal, že do centra výstavy staví každého jednotlivce. „Chtěl bych mu zvědomit, že náš život je důležitý, jsme tu na krátkou dobu, a umění je způsob, jak nás zcitlivět k vlastnímu životu,“ řekl. Poslední velký sál zaplňují stavby Expansion Stations, „krabice v lidské podobě,“ řekl Gormley.

Výstavu inspiroval tvůrčí dialog Gormleyho a Melkové, který se propsal i do společné publikace z roku 2022 Gravitační pole nevyslovitelného. Podle ředitelky galerie Julie Baileyové, která je i kurátorkou výstavy, je právě tvůrčí dialog to, co ji na projektu zaujalo. Dodala, že výstavu doprovodí komentované prohlídky, pásmo čtení Melkové nebo vystoupení členů České filharmonie.

„S Antonym Gormleym jsme použili kresby, objekty a poezii, abychom vytvořili prostor pro zážitek, který může podnítit k hlubšímu vnímání prostředí kolem nás, odhalit jeho elementární kvality – abychom je poté stejně tak mohli nalézat i v každodenním životě,“ uvedla Melková.

Antony Gormley se narodil v roce 1950 v Londýně. Vystudoval archeologii, antropologii a dějiny umění na Cambridge Trinity College. Absolvoval sochařství na Slade School of Fine Art University College London. V roce 1994 získal Turnerovu cenu, v roce 1997 Řád Britského Imperia, od roku 2003 je členem Královské akademie.

Podíl
Exit mobile version