Komerční prezentace Aktual.: 21.05.2025 14:30

Senohraby (u Prahy) – Provoz na dálnici D1 na 24. kilometru u Senohrab v Praze-východ dnes začala omezovat pokračující rekonstrukce mostu Šmejkalka. Dělníci dokončili základní práce pod mostem a přesunuli se nahoru na dálnici. Kvůli pokládce mikrokoberce dnes od 10:00 dočasně svedli provoz na Brno do jednoho pruhu, což způsobilo několikakilometrovou kolonu. V dalších dnech by měli řidiči opět projíždět úsekem ve dvou jízdních pruzích v každém směru a rychlost bude omezena na 80 kilometrů v hodině, řekl novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Rekonstrukci nejstaršího dálničního mostu v Česku má na starosti sdružení firem Strabag a Pragoprojekt, most opravuje za 965 milionů korun bez DPH. Práce začaly v létě 2023, s uvedením do provozu se počítá v roce 2027. „Jsme na konci základních prací na spodní stavbě a musíme přicházet s pracemi, které se týkají nahoře mostovky. Od dnešního dne po následující dvě stavební sezony je třeba, aby řidiči na dálnici D1 kolem 24. kilometru počítali s dopravním omezením,“ uvedl Rýdl.

Následující čtyři měsíce budou dělníci rozšiřovat střední dělicí pás. Ke stavbě středové části konstrukce použijí dva věžové jeřáby vysoké 60 metrů nebo autojeřáb schopný unést až 500 tun. Auta budou jezdit v obou směrech ve dvou zúžených pruzích vyosených do stran, aby prostřední část zůstala volná pro stavbu.

Na podzim stavbaři převedou veškerou dopravu na jednu polovinu dálnice na Brno a druhou, po níž nyní jezdí auta na Prahu, tím uvolní pro postupné rozebrání. Historický oblouk zůstane zachován. Po stavbě nové poloviny dálnice, která potrvá zhruba rok, dělníky čekají stejné práce na opačné straně. ŘSD odhaduje, že při demolici vznikne asi 10.000 tun recyklátu, který se dělníci budou snažit zčásti zapracovat zpět do stavby. Zároveň je čeká sanace historického oblouku. „V některých místech je vidět výztuž, musíme tyto části konstrukce opravit,“ uvedl Radim Cihlář ze společnosti Strabag.

Po dobu rekonstrukce by se podle Rýdla mělo jezdit v každém směru dvěma pruhy maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí. Ve výjimečných situacích, jako nastala dnes, bude v jednom směru průjezdný jen jeden pruh. Před dnešním polednem kvůli tomu auta popojížděla ve směru na Brno v koloně od 17. kilometru, podle Rýdla omezení začalo v 10:00 a odhaduje se, že potrvá do 15:00. Důvodem byla pokládka mikrokoberce, díky němuž vozovka s množstvím vad vydrží minimálně rok, než dělníci i tuto polovinu mostu zbourají. „Bylo to původně plánováno dnes od 8:00, ale odložili jsme to, abychom nechali odjet dopravní špičku. Před Prahou je dopravní intenzita 50.000 vozidel za průměrných 24 hodin. Z toho 40 procent je kamionů,“ podotkl mluvčí.

Most Šmejkalka nebyl součástí rekonstrukce D1, která skončila na podzim 2021. Zakázka na jeho opravu byla vypsána samostatně, metodou Design and Build, tedy navrhni a postav. Most překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na D1, postaven byl v letech 1939 až 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy ve směru na Brno byl vybetonován v roce 1941, levý o pět let později. Délku stavby ovlivnila druhá světová válka, v jejíž době byly práce přerušeny. Stavbu nosné konstrukce dělníci dokončili po válce. V letech 1973 až 1977 ji upravovali. Most pak byl uveden do provozu při dokončení dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 stavbaři most celkově opravili. Nynější rekonstrukce je největší za celou historii mostu.

Podíl
Exit mobile version