Ped 13 lety se zdlo SUV od njak rumunsk znaky zejmna lidem v zpadn Evrop jako ne pln poveden vtip. Smt se tomu dnes naopak mou v Dacii, protoe teba takov Duster se prodv v 60 zemch svta, prodalo se u 2,2 milionu kus a do roku 2022 byl Duster nejprodvanjm SUV v Evrop.
Kad den se vyrob skoro tisc novch kus rychlost tm jedno vozidlo za minutu. Ukzalo se, e velk skupina lid zkrtka chce auto, kter je robustn, jednoduch, porad si i s hor cestou a nestoj moc penz. Za to klidn oel nejmodernj elektronick pomocnky.
Na designu nov generace je poznat, e jde stle o Duster, ale zrove se zmnila spousta vc. Moc hezk je pedn maska s novmi svtly, podobnou promnou prola i z. Exterir celkov zskal na robustnosti, zejmna vt dvkou oplastovn, kter zstalo ern a nen lakovan v barv vozu jako u spousty jinch aut. Dacia z toho dl vhodu sporu barvy modern vydv za pnos pro ivotn prosted, ale hlavn zdrazuje, e tyto nraznky nikdy neztrat svou pvodn barvu, ani kdy jsou pokrban nebo oden, protoe vstikovan plast u je sm o sob barevn.
Dacia odolala pokuen Duster mezigeneran zvtit, nejsp i proto, e na pt rok chyst vtho sourozence Bigster. Vnj rozmry nov generace se tak prakticky nezmnily. Dlka narostla jen o 2 mm na 4343 mm, ka o 9 mm na 1813 mm bez zrctek a naopak vka bez stench liin klesla z 1693 na 1656 mm. Trochu pekvapiv se zmenil rozvor z 2673 na 2657 mm.
Ovem na vnitnm prostoru to nen znt. Cestujc maj stle dostatek msta v obou adch a zavazadlov prostor se zvtil a na 517 litr v ppad verze s benzinovm motorem a pohonem pednch kol. To je vc ne u ady aut o tdu v. tykolka nabdne 456, verze na LPG 453 a nejmn nov hybrid 430 litr. V zkladnm objemu u benzinov verze tak Duster pekonv konkurenty jako koda Kamiq nebo MG ZS. Samotn zavazadlov prostor m ni prh ne dv a tak jeho vstupn otvor je vt a ir. Chyst se i paket pro span, podobn jako v Joggeru, kdy se z boxu v kufru bude moct dovnit rozloit v rmci monost pohodln dvoulko.
Digitalizace
Hodn novho toho najdeme i v interiru, ktermu sice nadle vvod levn tvrd plasty, co je vc, se kterou je teba potat (mimochodem se to ale dobe udruje ist), ale teba ped idiem u je 7palcov digitln pstrojov tt (pouze v nejni vbav 3,5palcov TFT), uprosted palubn desky od druhho stupn vbavy nov 10palcov displej a pln nov je i nahoe a dole zplotl volant. Infotainment um pipojit Apple CarPlay i Android Auto bezdrtov. Ve vych vbavch je pak infotainment propojen s navigac a pat k nmu est msto zkladnch ty reproduktor.
I pes stenou digitalizaci interiru se Duster natst nevzdal jednoduchch ergonomickch een. Tak teba hlavn funkce klimatizace se daj ovldat fyzickmi tlatky, nejnovjho povinnho asistenta, kter ppnm oznamuje pekroen rychlosti, jde snadno vypnout jednm tlatkem. Ale konkrtn tento asistent je ukzkou nesmyslnosti opaten, kter automobilkm nadil ho do aut dvat. Na co vbec je bezpenostn asistent, kter jde snadno vypnout? Budou to dlat skoro vichni, protoe nen pesn, obas njakou znaku pehldne, ale teba Dacia mus dt do auta nejen jeho, ale i systm ten dopravnch znaek a vechno propojit s navigac a akustickm upozorovnm. To ve jen proto, aby ho skoro vichni jednm tlatkem po nastartovn vypnuli.
Novou zajmavou vychytvkou je psluenstv zvan YouClip. Kdyby to bylo ve kodovce, jmenovalo by se to Simply Clever. YouClip je jednoduch systm, kter umouje praktick a bezpen upevnn ady specializovanch doplk na rzn msta v kabin. Nov Duster je podle stupn vbavy osazen 4 nebo 6 chytnmi body. Jeden na palubn desce, jeden na stran spolujezdce na konzole, jeden v zadn sti stedov konzoly, dva v zavazadlovm prostoru na lev a prav stran a jeden na vnitn stran dve zavazadlovho prostoru. Pomoc doplkovho drku oprky hlavy pak lze pidat dal 2 body. D se na n pidlat teba drk na telefon, tablet nebo penosn svtlo.
S dieselem je konec
Dieselov pohon u pod kapotou neekejte, vystdal ho full hybridn pohon. Skld se z 1,6litrovho benzinovho tyvlce o vkonu 94 k, elektromotoru o vkonu 49 k, vysokonapovho startr/genertoru a elektrifikovan automatick pevodovky, kter m 4 stupn pro spalovac motor a 2 pro elektromotor. Celkovch 104 kW, nebo-li 140 kon, znamen nejsilnj pohon v Dusteru, protoe chyb dvj benznov motor o vkonu 150 kon.
Dynamika je pimen, na stovce je auto za 10,1 s. Teba v Renaultu Clio je tenhle pohon skvl, v Dusteru m ovem obas trochu nepjemn hlun projev, hlavn ve vych rychlostech na dlnici. Systm vyhodnot, e je teba spalovat benzin nejen pro pohon auta, ale zrove i pro dobit baterie a motor je tak vytoen do otek. Ovem pi klidn jzd slibuje spotebu rovnch 5 litr, co podle naeho prvnho svezen nebude vbec nereln hodnota. Ovem tento pohon podte nejlevnji za 622 900 K, a to u si nejsem jist, e typick zkaznk Dacie pivt s potleskem.
Existuj samozejm i levnj pohony a obecn je teba ct, e konkurenti dusteru jsou vesms dra, ppadn u na pohled mn odoln i s menmi ternnmi schopnostmi. Ale pln levn u duster tak nen. Dacia postavila svj spch na skvlm pomru cena / uitn hodnota. Vrobce se u nov generace sna, se me, tento pomr zachovat, ale emisn pedpisy jsou dost vrazn proti.
Teba v roce 2018 se Duster prodval od 260 tisc. ekat dnes takovou startovac cenu by bylo bohuel poetil. U ceny nyn konc generace startuj na 410 tiscch s benznovm motorem TCe 90 k. Nov generace sice v zkladu podraila jen na 429 900 K s tovrn pestavbou na LPG s motorem o vkonu 100 kon. Tento motor el v minul generaci podit za prakticky stejnch 425 500 K.
U o trochu vc, ale stle pijateln, zdrail mezigeneran i benznov motor TCe 130 dve 502 500 K ve vbav Journey, dnes 536 900 K. Ovem kmen razu je v tom, e motor TCe 130 el dve podit i v zkladn vbav Expression za 463 500 K. Tenhle agregt je pro nkoho mon paradoxn o malinko svinj ne vkonnj hybrid na stovku se dostane za 9,9 sekundy. Opt pro klidnj idie je tento zkladn motor skvlou volbou. Doke bt celkem prun, kdy ho zbyten nevytte, je dky lepmu odhlunn ti ne dv a m jen o pl litru vy spotebu ne hybrid paprov 5,5 l/100 km.
Celkov bylo v cenku est verz s cenovkou pod pl milionu, nov jen ti, a to jet jde o ti stupn vbavy zkladnho LPG pohonu. Zmnn benzinov motor TCe 130 je nejlevnjm klasickm motorem v nabdce, nov jde o mild-hybrid. Je ho mon mt i jako tykolku od 598 900 K. Dve byla nejlevnj tykolka za 574 000 K, ovem se silnjm motorem TCe 150.
LPG je skvl pohon v tom, e provozn je dlouhodob vhodnj ne benzn, pepnn mezi jednotlivmi reimy je nepostehnuteln, a dky 50litrov ndri na benzin a 50litrov na LPG jde na jedno, resp. vlastn dv natankovn, ujet a 1300 kilometr. Zkaznci Dacie obecn tento druh pohonu miluj a u nkterch model tvo i vc ne polovinu objednvek, take ti budou s nabdkou novho Dusteru spokojen.
Podle naich informac by se po plnm nbhu vroby mla jet rozit nabdka kombinace vbav a motor a pstupnjch verz se dokaj i zjemci o klasick benzinov motor. A k dealerm nedvno doputovaly pomrn velk zsoby voz pedchoz generace, kter sice cenkov na konci svho ivotnho cyklu nezlevnila, ale nabdne teba vhodnj financovn formou operativnho leasingu.
Odoln klasik
Natst i pes vy cenu je nov generace stle ten star, dobr Duster. Na asfaltov zatkovit silnici s nm zvodit nejde, jak kvli vkonm motor, tak i vy svtl vce a nastaven podvozku, kde v rychleji projet zatce velmi brzy a drazn zashne ESP. Odolnost a robustnost tohoto modelu se ale osvd na rozbitch cestch, nebo pln mimo n. Nov generace neztratila nic na svch jzdnch vlastnostech, naopak je jet o kus vylepila. Duster je postaven na podvozkov platform CMF-B stejn jako Sandero nebo Jogger. Krom toho, e umouje zstavbu rznch druh pohon vetn tykolky, znamen mezigeneran pokrok v jzdnm komfortu i snen hluku.
tykolka m k dispozici pt jzdnch reim Auto, Snow, Mud/Sand, Eco a Offroad nebo-li Lock, kter uzavr hnac slu mezi npravami v pomru 50:50. e Duster v ternu jen tak nco nezastav, o tom svd ji zmnn svtl vka 217 mm, stejn jako u minul generace. Lep ne dv jsou njezdov hly a 31 vpedu a 36 vzadu u verze 44.
Auto nabdne navc i systm regulace rychlosti pi jzd ze svahu. Na centrln obrazovce si mete v ternu nejen promtnout obraz kamery, abyste vidli, kam jedete, ale i adu informac, teba o hlu nklonu vozidla. A jak jsme se sami pi prvnch jzdch pesvdili, mimo zpevnn silnice je Duster stle jako doma. Projede toho o trochu vc ne dv a krlem je na rozbit poln cest, kdy i v rychlostech kolem 30 km/h krsn filtruje vechny dry a hrboly.