Silnicm dnes vldnou SUV stedn velikosti. Akoli se asto uklbneme nad jejich zbytenou rozloitost, zaujala pevnou pozici i mezi tuzemskmi motoristy jako univerzln vozidla pro kadodenn distribuci harant do kol a na krouky i pleitostn cesty za dobrodrustvm. Akoli u ns Tiguan nepat k boim prodejnch statistik, celosvtov jde o absolutn nejprodvanj Volkswagen. A tak pchod jeho tet generace znamen velkou udlost. S prvnmi sriovmi exempli jsme se u svezli.

Tet generace Tiguanu stoj na modern platform s motory vpedu nap, ji Volkswagen oznauje jako MQB. Novinka dostala jej posledn variantu oznaovanou pdomkem Evo, schopnou zejmna pojmout nejnovj bezpenostn a asistenn systmy VW Group. A jen jejich prost vet by vs vyerpal, take se na nj v ppad hlubokho zjmu kouknte do cenku.

Tiguan zstv ptimstnm vozem, prodlouen sedmimstn proveden (sestersk typ novho Kodiaqu z Mlad Boleslavi) ji nebude Tiguan Allspace, ale nahrad jej samostatn model Tyron. Akoli mechanick zklad Volkswagenu Tiguan je derivtem pedchdce, na prvn pohled to nepoznte.

I kdy zstaly zkladn rozmry, tedy rozvor, dlka i vka karoserie, prakticky zachovny, psob nov Tiguan jaksi dram dojmem. Ostr a stzliv linie pedchdce nahradily dsledn zaoblen tvary, take vz vypad trochu boubelat. Dky dsledn pi vnovan aerodynamice klesl souinitel odporu vzduchu z 0,33 na 0,28.

Pod kapotou najdeme zehov i vzntov agregty, kombinovan nyn ji vhradn s dvouspojkovmi, tedy automaticky adcmi pevodovkami DSG. Zkladem je mild hybridn zehov patnctistovka s odpojovnm poloviny vlc pi stenm zaten (ACT) a vkonem 130, nebo 150 kon. Podobn agregt, ovem bez ACT, je srdcem plug-in hybrid s celkovm vkonem 204, nebo 272 kon a dojezdem ist na elektinu nadprmrnch 120 km. Novinkou a velkou pednost je monost nabjet i stejnosmrnm proudem (a 50 kW), co doke vrazn urychlit nabjen traknho akumultoru a plug-in hybridy konkurence to zatm vesms neum. Jde vak o zazen drah a technicky komplikovan, co je (nikomu to nekejte!) rovn dvodem toho, pro s faceliftem Octavie plug-in hybrid v tichosti vypadl

Pokud nedte dopustit na poctiv dehet, mete se v Tiguanu tit na vzntov tyvlec 2.0 TDI s vkonem 150 a 193 kon. Hledte-li spe dynamiku, shnete po osvdenm zehovm Audi tyvlci o vkonu 204, nebo 265 kon (z 0 na 100 za 7,1/5,9 s).

Zatmco donedvna Volkswagen uml kombinovat vechno se vm, v novm Tiguanu jsou kombinace pesn dny. O automatu pro vechny ji byla e. Pohnna jsou vdy kola pedn npravy, jen oba 2.0 TSI a silnj z diesel maj standardn elektronicky zen pohon vech kol. To vrobci na jedn stran zjednoduuje nron homologace spoteb a emis CO2 podle WLTP (certifikovat se dnes mus kad kombinace zvl᚝) a na stran druh t orientaci zkaznka v cenku. Vbavy jsou tyi, Tiguan, Life, Elegance a R Line.

Na palub

Tet generaci Tiguanu uvnit dominuje na modern uspodan palubn desce nov digitln pstrojov tt Digital Cockpit a velk dotykov displej informanho a zbavnho systmu MIB4. Sriov m hlopku 12,9 palce a za pplatek dokonce a 15 palc. Ovldn tto zcela nov multimediln soustavy je zitkem nesrovnatelnm s ivotem s nezdailm dosavadnm konceptem, dobhajcm jet v nkterch starch typech VW Group: pracuje bleskov, a to vlastn ihned po nastartovn, a struktura menu je pehledn a intuitivn. Dojem je podobn prmiov jako v Touaregu. Navc do lit nahoe i dole lze snadno umstit zkratkov klvesy pro okamit vstup do konkrtn nabdky.

Pro zajmavost, sedadla vpedu jsou ve vech vbavovch stupnch Tiguanu vyhvan. Nastaven vozu si me idi kdykoli pizpsobit vlastnm preferencm nebo aktulnm provoznm podmnkm voliem jzdnch reim s OLED displejem na stedov konzole.

Pracovit idie je zcela nov a pot kvalitnmi a dobe zpracovanmi obkladovmi a alounickmi materily. Po zklamn z jinch ad se u Volkswagenu natst rozhodli vrtit od neikovnch dotykovch ploek zpt k dokonale funknm mechanickm pepnam na ramenech volantu. Tak pky pod volantem i ovladae spoutn skel jsou mechanick a pehledn.

Jeliko z nabdky vypadly manuln pevodovky a voli se pesthoval na sloupek volantu, je nyn stedov konzole jednoduch, vzdun a pln odkldacch prostor, vetn indukn nabjeky na dva telefony.

Nov Tiguan pin do svho segmentu i adu dalch technickch inovac. Sriov dodvan LED svtlomety mohou bt na pn nahrazeny jednotkami IQ.Light HD LED Matrix s 38 400 multipixelovmi diodami, jejich konstrukce je odvozena od svtlomet v typu Touareg. A pokud ekte variabiln a prostorn interir, Tiguan nezklame. Promylen vybrn ve dvech roziuj ku v oblasti lokt, protoe se vyhbaj vestavnm vztuhm proti bonmu nrazu. Zadn opradla lze sklpt na sedky do roviny podlahy zavazadlovho prostoru (v jej horn poloze) a nkladov hrany.

Skoro Touareg

Prvn kilometry s Tiguanem jsme si zkusili s vkonnjm z mild hybrid ve verzi R Line. Mimochodem, pro Tiguan jsou k dispozici tyi verze podvozku, zkladn a o 15 mm snen R line a v obou ppadech s monost adaptivnch tlumi DCC Pro. Kad z tchto tlumi m dva ventily pro oddlenou regulaci prtoku oleje pi propruen a odskoku. Jejich poslnm je co nejinnji omezovat svisl kmity karoserie vznikajc pejezdem kol pes nerovnosti, protoe prv tyto pohyby zatuj svaly posdky a jsou jednm z urujcch vliv na navu.

Pistaven vozidla jimi byla vybavena, a tak jsme mohli zkouet jejich plynule regulovatelnou charakteristiku i pednastavenou odezvu v rmci zvolenho provoznho reimu. I na velkch kolech s dvacetipalcovmi rfky a 40% pneumatikami nov Tiguan dky pepracovan struktue podvozku znamenit tlum rzy. S velkmi koly se ji zkrtka potalo.

Ale jet k zkladnmu motoru 1.5 eTSI. Benjamnek s vkonem 110 kW (150 k) sice nevynik dynamikou a ve vych otkch je hlun, ale nabz dostaten potencil pro bn cestovn i pomrn svin svezen. Potvrzuje se, e Volkswagenem univerzln pouvan mild hybridn systm s emenem pipojenm startr/genertorem (namsto elektromotoru v pevodovce) m omezen schopnosti, prakticky teba neum jet jen na elektinu. Nicmn agregt v Tiguanu po uvolnn plynovho pedlu podle aktulnch podmnek rozumn ur, zda bude rekuperovat nebo se odpoj, ppadn jestli se odpoj a zcela zhasne. V ppad nhl poteby je toti jeho nastartovn dky 48V architektue dlem zlomku sekundy. Pi plynulm zpomalovn je brzdov pedl necitliv, bude teba lpe propojit prvotn nastupujc rekuperaci s nslednm zsahem kolovch brzd.

Tento dojem se vak netkal Tiguanu s vkonnjm z diesel, a tedy i pohonem vech kol. V tomto proveden se dynamika jzdy i celkov projev bezmla bl prestinmu a ve ji dvakrt zmnnmu Touaregu. Tiguan si libuje v klidn jzd a pirozen vykresluje zatky, kdy vak zanete zrychlovat, zjistte, e se toho mnoho nemn. I pi vysloven agresivn jzd pesn zen st vz spolehliv do zatky a itelnm zpsobem automobil opr o ob vnj kola. Vz vynik snadnou ovladatelnost, a to i pi svinj jzd, a modely Elegance a R Line pidvaj dvojit skla a dal tlumic vrstvy pod povrchovmi dly karoserie, m pispvaj k mimodn tich atmosfe na palub.

Ale jak jist tute, nebude to dn lce: pedprodej tet generace Volkswagenu Tiguan zahjil importr v polovin ledna a zkladn cenu stanovil na 899 900 K. Nicmn automobil jako takov hmatateln zskal na vrazu, zkladn vbav a dojmu luxusu. Jde o podobn razantn skok, jakm proel Tiguan pi nstupu generace druh, by ob ty posledn k sob maj po strnce konstrukce velmi blzko. Jestli se dve hovoilo o Tiguanu jako o zmenenm Touaregu, nyn to plat dvojnsob.

Podíl
Exit mobile version