V poad ji tet podoba elektrickho konceptu od spolenosti Sony Honda Mobility vyjela v Las Vegas na pdium stylov. Jej prezident Izumi Kawanishi auto ji hodn blzk sriov verzi dil na dlku pomoc ovladae PlayStation 5 DualSense. Jednalo se ovem jen o technickou demonstraci, majitel tuto monost mt nebudou.
I tak se jedn o technicky zajmav vtvor pro hraiky. Sony vyuije svoji kompetenci v audiu, videu, hudebnm a filmovm prmyslu, zatmco Honda pispje tm, co doke v autobrani. Oproti rznm dalm pokusm o propojen svta aut a elektroniky, jak to nov pedvd teba Xiaomi se svm novm elektrickm sedanem, se m jednat o vy level. Japonci se sna zachrnit sv renom v souboji s Teslou a dravmi nskmi znakami.
Nov koncept znaky Afeela nen po strnce vnjho vzhledu nijak revolun, jeho kouzlo ale tkv v propojen elektronickch systm. Aktualizovan verze japonskho sedanu pijela s drobnmi stylistickmi pravami. P i z m nyn trochu hranatj viz, svtlomety a st masky s displejem, na kterm lze promtat rzn zprvy, pozdravy a upozornn, je vt ne dve.
Japonci hodn hled na praktinost, oproti minul verzi tak nahradili bon kamery klasickmi zrctky. Uvnit stle najdeme onen vykrojen volant po vzoru Yoke od Tesly, kter od nj spe ustupuje.
Demostrtor technologi Sony
Souasn byly potvrzeny technick parametry prvnho modelu nov znaky Afeela. Pohon vech kol obstarvaj dva synchronn elektromotory s permanentnmi magnety vpedu i vzadu, z nich kad disponuje vkonem 180 kW (245 kon). Do vnku nov model dostal krom vzduchovho odpruen a 21palcovch kol, tak lithium-iontovou baterii s kapacitou 91 kWh, kterou je mon dobjet stejnosmrnm proudem rychlost a 150 kW, zatmco AC nabjen dosahuje obvyklch 11 kW.
daje o dojezdu tvrci vozu zatm nezveejnili, ale spekuluje se o hodnot nkde mezi 400 a 500 km. Japonci se toti tradin zohleduj i emise vznikl bhem vroby a elektromobily konstruuj v rmci filozofie, kter bere zetel na co nejrychlej umoen tohoto emisnho dluhu.
Afeela disponuje celkem 45 kamerami a senzory i vkonnm palubnm potaem. Vnitn kamera m detekovat patn posez za volantem, zapnut bezpenostnch ps, ptomnost dtsk sedaky, obsazenost vozu, a samozejm i soustednost a navu idie.
Elektronick gigant Sony si zakld pedevm na vyspl palubn elektronice. Postaral se toti o to, e sriov verze tohoto ptimetrovho luxusnho aerodynamickho sedanu bude tit tak z ady partnerstv ze svta technologi.
Firma Polyphony Digital, vvoj videoher Gran Turismo, poskytne sv zkuenosti se simulacemi, kter pomohou pi vvoji vozu, zatmco sluba OpenAI od Microsoftu bude zkladem palubnho digitlnho asistenta. Sony vyuije synergie mezi svmi medilnmi, hernmi a zbavnmi produkty. Cestujc tak na cestch i pi nabjen budou moci vyuvat rozshl knihovny videoher a mdi pro pouit v autech.
Ji brzy (teba) i ve vaem obvku
K napjen 3D grafiky a vizul, kter b na displeji v cel ce palubn desky pouv Unreal Engine 5.3 od Epic Games. idii a cestujc maj k dispozici podrobn 3D mapy a pohledy na svt okolo vozu v rozen realit. Unreal Engine se pouv k vykreslen simulovanch prosted pouvanch k pizpsoben multikamerovch asistennch systm idie Afeela. Vysoce realistick grafika UE5 se tak pouv ke zlepen bezpenosti.
Vysoce realistick simulovan prosted hernho enginu, tedy znovupouiteln sti hry, kter zrychluje a minimalizuje nklady na vvoj novch her, umouj lep pesnost pi trnovn vizulnch model a zpracovn neuronov st, kter pohn funkce podporujc idie. A protoe by to nebyl dostaten vznamn premira na vstav CES 2024 bez petky technologie uml inteligence, spolenost Sony Honda Mobility tak oznmila nov partnerstv se spolenost Microsoft, aby se pi vvoji modelu Afeela uplatnila jej cloudov vpoetn technologie Azure AI.
Spolenost Sony zavrila prezentaci pedobrazu sriov verze Afeely oznmenm, e spolupracuje s internm hernm studiem Sony Polyphony Digital, vvojem zvodnho simultoru Gran Turismo pi finlnm ladn vozu. Zbry novho vozu jedoucho po virtuln Grand Valley Highway One ze srie GT naznauj mnoh. Ne Afeela doraz na severoamerick silnice, bude to trvat jet dva roky, a do Evropy jet dle. Ji letos si ji ovem pjde zdarma sthnout do hry Gran Tursimo 7.