Ti často využívají sdílený vůz jako doplněk k vlastnímu vozu v rodině a nemají potřebu si pořizovat další vůz.
„Nejčastějšími uživateli carsharingových služeb jsou zástupci mladé generace mezi 18–29 lety, kteří si prozatím vlastní vůz nepořídili. Za poslední dva roky však sledujeme výrazný nárůst využívání z řad lidí nejen ve věku 30–39 let, ale významně i ve věkové hranici 40–60 let,“ říká Roman Filip, předseda Asociace českého carsharingu. Důvodů je podle něj hned několik. „Zvýšené náklady na vlastnictví a provoz vlastního auta, ale i rozmach sdílené ekonomiky a využívání mobilu a aplikací na denní bázi. Nejen mladí, ale i čtyřicátníci a padesátníci dnes přes mobil nakupují na internetu oblečení, potraviny, stále častěji využívají aplikace na dovoz jídel z restaurací. Mění se jejich chování a životní styl, a to potvrzuje i námi zaznamenaný trend: není problém si během pár minut na mobilu najít nejbližší volné sdílené auto a za pár minut vyrazit na cestu,“
„Provoz automobilu je v mnoha rodinách významnou nákladovou položkou. Drahé pořízení, často na splátky, opravy, pojištění, pneumatiky a pohonné hmoty. Všechny tyto náklady se postupně nasčítají a jedná se o nemalé částky,“ dodává Filip s tím, že pokud nenajezdíte více než 10 tisíc km ročně, pak se vlastní vůz nevyplatí.
„A to je právě případ mnoha rodin: vlastní jeden vůz, kterým najedou i desítky tisíc kilometrů za rok, jezdí s ním na dovolené, víkendy, ale díky carsharingu nemají potřebu vlastnit vůz druhý, který využijí třeba jenom 2×, 3× týdně. Ten si mohou půjčit nárazově v případě potřeby,“ říká Milan Beutl z Anytime carsharing a dodává: „Podle našich dat a průzkumů, které si děláme mezi klienty, se počet uživatelů, kteří využívají naše vozy, a přitom pouze jeden vlastní, zvýšil za poslední dva roky o 55 % a někteří z nich třeba v budoucnu i upustí od vlastnictví svého vozu.“
Tento trend potvrzuje i další carsharingové společnosti. „V CAR4WAY pozorujeme rostoucí trend využívání sdílených aut uživateli 40–60 let. Tvoří 15 % z našich celkových tržeb a každým rokem toto procento roste. Tito uživatelé používají vozy pro běžné cesty stejně tak jako mladší uživatelé, ale hlavně jezdí za svými koníčky a nákupy po městě i mimo něj a o víkendech, ale i na letiště, kde růstový trend potvrzuje i 100% nárůst jízd sdílenými vozy na Letišti Václava Havla v obou směrech pro cesty na letiště i na cesty z letiště domů, zejména v případě letu v pozdních hodinách,“ uvádí Michal Pecina, člen představenstva CAR4WAY.
„Uživatelé ve věkové skupině 35–60 let tvoří u Autonapůl dokonce nadpoloviční podíl našich uživatelů. Řada z nich totiž do systému vstoupila již před 10–15 lety a nadále u nás zůstávají. Z našich průzkumů víme, že oceňují přínosy round-trip carsharingu pro snižování počtu aut v ulicích. Aktivně své klienty motivujeme k tomu, aby sdílená auta využívali primárně jako doplněk veřejné dopravy, tedy sáhli po nich až ve chvíli, kdy své dopravní potřeby nemohou vyřešit jinak. Právě snižování počtu aut v ulicích vnímáme jako hlavní účel carsharingu, který nemá konkurovat MHD,“ popisuje ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.
„Vlastníme a rozvíjíme platformu, přes kterou si můžete auto nejen krátkodobě půjčit, ale naopak i svůj vůz nabídnout ostatním. Pomůžete řešit jejich mobilitu a oni se podílejí na vašich nákladech. Například nejvytíženější auto je elektromobil. Dnes se bavíme zhruba o 160–170 tisících řidičů, kteří tu službu využívají. Někteří z nich nechtějí auto vlastnit. Jiní mají osobní vůz, ale půjčí si dodávku, když něco stěhují. Tato služba je výhodná pro všechny,“ dodává pro iDNES.cz šéf českého zastoupení Škody Jiří Maláček. „Je pravda, že trh carsharingu není v ČR nijak zvlášť velký. Ale myslím si, že své místo na slunci má. Přicházející trendy tomu otevírají další šance. Zkoušíme to, využíváme aut, která tak jako tak lidé vlastní. Rozšiřuje se jen čas, kdy jsou používané. Má to benefit pro uživatele i vlastníka vozu,“ uzavírá.