Komerční prezentace Aktual.: 3.12.2024 13:35
Praha – Stát letos na mýtném vybere meziročně o deset až 15 procent víc než loni. ČTK to řekl generální ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal. Loňský výběr činil 14,91 miliardy korun, letos do konce října dopravci zatím zaplatili 14,45 miliardy korun. Částku za listopad ještě firma nemá k dispozici, podle předběžného odhadu bude vyšší než 1,54 miliardy korun. Výběr mýtného za prvních 11 měsíců letošního roku se tak přiblíží k 16 miliardám korun, tedy více než za celý loňský rok. CzechToll patří do skupiny ITIS Holding, která zastřešuje aktivity skupiny PPF v inteligentní dopravní infrastruktuře.
Satelitní mýtný systém od svého spuštění v prosinci 2019 do konce letošního října vybral na mýtném 72,2 miliardy korun. Z toho 64,1 miliardy korun podle Chvátala tvořila částka za užití dálnic. Vybraná částka každoročně roste. Satelitní systém nahradil mikrovlnný systém rakouské firmy Kapsch, která od ledna 2007 do konce listopadu 2019 na mýtném vybrala přibližně 108 miliard korun.
Za posledních pět celých let provozu systému firmy Kapsch, tedy v letech 2014 až 2018, vybral stát na mýtném zhruba 49,5 miliardy korun, tedy o asi 23 miliard méně než za pět let provozu satelitního systému. Výběry mikrovlnného a satelitního systému podle Chvátala ale nelze dobře srovnat. V lednu 2020 se totiž zpoplatněná síť rozšířila o dalších 903 kilometrů dálnic a silnic první třídy na 2409 kilometrů.
Na zpoplatněných komunikacích satelitní systém za posledních pět let zaznamenal 1,1 milionu různých registračních značek ze 77 zemí. „Nejvíce automobilů v systému elektronického mýtného má registrační značky z Polska. Evidujeme jich 290.000, z České republiky je to o 30.000 méně. Pro Poláky je tranzit přes Českou republikou hojně využívanou trasou do západní a jižní Evropy,“ řekl Chvátal. Třetí místo obsadily německé značky s počtem 84.000, dále bylo 78.000 automobilů z Rumunska a 56.000 z Litvy. Kromě evropských zemí systém zachytil značky například z Vietnamu, Japonska, Alžírska nebo Pobřeží slonoviny.
Nejvytíženější jsou v Česku podle Chvátala dva úseky dálnice D1. Jeden je u Brna, druhý za Prahou u Říčan, kde jsou velké sklady zboží. V listopadu systém při kontrole na 65 kontrolních branách po celém Česku v pracovní dny zaznamenal průměrně 591.000 vozidel denně, ve špičce až 33.000 vozidel za hodinu.
Satelitní mýtný systém pro automobily nad 3,5 tuny v ČR vybudoval CzechToll společně se slovenskou společností SkyToll, stát podle Chvátala vyšel na 1,945 miliardy korun bez DPH. Konsorcium firem CzechToll a SkyToll se státem uzavřelo smlouvu na deset let a mýtný systém má tedy spravovat do konce listopadu 2029. Tendr na nového provozovatele stát zatím nevypsal. „Určitě máme ambici pokračovat,“ řekl ČTK Chvátal.
Výběr mýta satelitním systémem CzechToll v letech 2020 až 2024:
Rok | Vybrané mýtné |
2024* | 14,45 miliardy Kč |
2023 | 14,91 miliardy Kč |
2022 | 14,85 miliardy Kč |
2021 | 14,20 miliardy Kč |
2020 | 11,50 miliardy Kč |
*období od začátku ledna do konce října
Zdroj: CzechToll
Výběr mýta mikrovlnným systémem Kapsch v letech 2007 až 2019:
Rok | Vybrané mýtné |
2019* | 10,9 miliardy Kč |
2018 | 10,8 miliardy Kč |
2017 | 10,4 miliardy Kč |
2016 | 9,89 miliardy Kč |
2015 | 9,73 miliardy Kč |
2014 | 8,72 miliardy Kč |
2013 | 8,55 miliardy Kč |
2012 | 8,68 miliardy Kč |
2011 | 8,13 miliardy Kč |
2010 | 6,57 miliardy Kč |
2009 | 5,54 miliardy Kč |
2008 | 6,14 miliardy Kč |
2007 | 5,57 miliardy Kč |
*zahrnuje prosincové mýtné za CzechToll
Zdroj: Kapsch