Komerční prezentace Aktualizace: 18.07.2024 12:48

Hulín (Kroměřížsko) – Silničáři nadále usilují o spuštění dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku do provozu koncem letošního roku. I když před nedávnem rozhodnutím Nejvyššího správního soudu (NSS) pozbylo právní moci stavební povolení na stěžejní část stavby, některé práce pokračují. Stavbaři budují mosty, pracují i na odvodnění. Zároveň konzervují rozestavěné vozovky, aby je nepoškodilo nepříznivé počasí. Novinářům to dnes řekli ředitel zlínského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Karel Chudárek a mluvčí stavební společnosti Skanska Ondřej Šuch.

V roce 2021 obnovená stavba dálnice D49 zahrnuje 17,3 kilometru dlouhý úsek z Hulína do Fryštáku. Podle zástupců ŘSD je ve vysoké fázi rozpracovanosti. „Zatím stále věříme a tvrdíme, že stavbu do konce roku spustíme,“ řekl Chudárek.

Stavbaři nyní nesmějí budovat například inženýrské sítě nebo retenční nádrže. Pokračuje ale stavba mostů. „Každý v nich je v jiné fázi rozestavěnosti. Potom jsme dostali příkaz, že musíme kompletně udělat celé odvodnění dálnice i okolí. Protože nikdo neví, jak dlouho nebudeme mít stavební povolení a může docházet k záplavám území,“ uvedl Chudárek.

Podstatná část současných prací má za cíl stavbu zakonzervovat. „Jsou některé technologické postupy, například v mostním stavitelství nebo v pokládce asfaltových, betonových vrstev, kde je potřeba dodržet časovou souslednost a nelze to zastavit z hodiny na hodinu. Například při stavbě tělesa dálnice, samotného povrchu, když bychom nechali odkrytou jednu z nižších konstrukčních vrstev, tak bude během dvou týdnů poškozena třeba dešti. A škoda je nevratná,“ řekl Šuch.

Na stavbě nyní podle něj pracuje 300 až 400 lidí a desítky kusů techniky. V době plné stavby to bylo 500 až 600 lidí.

Letos na jaře NSS na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým byla potvrzena právní moc stavebního povolení na hlavní část D49. Ministerstvo musí znovu vypořádat námitky Dětí Země, NSS upozornil na více pochybení. Ke stavebnímu povolení se musí například vyjádřit některé orgány, mezi nimi ministerstvo zdravotnictví, ČEPS, Drážní úřad, Vodovody a kanalizace Kroměříž a další. „Vyjádření už od mnohých úřadů máme,“ řekl Chudárek. Kdy by o věci mohl resort dopravy opětovně rozhodovat, však podle něj není jasné.

Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. Budovaný úsek D49 odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Staví jej sdružení firem Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr. Náklady mají podle ceny vzešlé ze soutěže činit 5,96 miliardy korun bez DPH. D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.

Podíl
Exit mobile version