Komerční prezentace Aktual.: 21.03.2025 14:18

Rudná (u Prahy) – Klíčové dopravní tepny v Česku budou v budoucnu vybaveny chytrou technologií C-ITS, která by měla řidiče varovat před případnými nebezpečnými situacemi v provozu. Silničáři začali techniku instalovat na tuzemských dálnicích včetně Pražského okruhu a D1. Do konce roku by měla být na zhruba 800 kilometrech, později pak na celé dálniční síti. Na tiskové konferenci to uvedli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Nasazování systému C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) je součástí evropské iniciativy, která počítá s jeho rozšířením po celé EU. Technologie propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i centrálními systémy a informuje řidiče o situaci v provozu.

„Systém C-ITS přináší českým řidičům včasná varování o nebezpečných situacích, což přispívá ke snížení nehodovosti. Chceme, aby se Česká republika stala lídrem v zavádění těchto inovací a nabízela řidičům bezpečnější a plynulejší cestování,“ řekl Kupka.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je technologie dalším krokem k posílení bezpečnosti a efektivity tuzemské dopravy. C-ITS proto silničáři už začali nasazovat na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. V současnosti je zatím pokryto 252 kilometrů. Postupně se systém navíc rozšiřuje i do velkých měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň.

„Je to další krok směrem k digitalizaci dopravy a lepší ochraně řidičů,“ uvedl Mátl. Vedle infrastruktury silničáři technologii instalují i do svých aut.

Technologii by postupně měli do aut instalovat i samotní výrobci. V Česku ji do aut zatím jako první integruje firma Volkswagen.

Systém C-ITS funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou pomocí technologie ITS G5. Zprávy jsou podle silničářů přenášeny až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně řidiči zobrazují na informačním displeji přímo ve vozidle.

„C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo IZS a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi,“ vysvětlil Martin Volný ze společnosti Intens, která se na implementaci systému podílí. „Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji auta navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ podotkl Volný.

Zásadní výhody si od systému slibují například složky integrovaného záchranného systému. Technologie totiž umožňuje automatickou preferenci vozidel IZS na semaforech, varuje ostatní řidiče o blížících se zásahových vozidlech a měla by pomáhat vytvořit záchranářskou uličku prostřednictvím upozornění na displeji palubní desky či mobilním zařízení. „Nejenže nám C-ITS umožní být na místě zásahu rychleji, ale zároveň přispěje také k celkové bezpečnosti provozu,“ řekl náměstek generálního ředitele Hasičské záchranné služby ČR Petr Oslejšek.

Podíl
Exit mobile version