Komerční prezentace Aktual.: 22.04.2025 14:46

Praha – Škoda Auto začala používat jako prvotní náplň do dieselových modelů sjíždějících z výrobní linky hydrogenizovaný rostlinný olej (HVO), tedy syntetickou naftu. Používá ji i pro tankování nákladních aut zajišťujících logistiku v rámci automobilky. Na rozdíl od bionafty, tvořené složkami ze zemědělských plodin, pochází z odpadních zdrojů. HVO se vyrábí z odpadních tuků a olejů s využitím chemického procesu hydrogenace. Nepochází z ropy. Syntetickou naftu automobilce dodává státní podnik Čepro. Škoda to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Používání syntetických paliv v EU prosazuje český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jako alternativu k úplnému zákazu spalovacích motorů, který je plánovaný na rok 2035. Vzhledem k pomalejšímu nástupu elektromobility prosazuje část evropských zemí, včetně Česka, revizi tohoto plánu již v letošním roce. Cena HVO je zhruba o pětinu vyšší než u běžné nafty, která nyní stojí zhruba 33,20 Kč za litr.

„Jako první značka koncernu Volkswagen, která toto inovativní řešení zavedla, využíváme HVO nejen v našich osobních vozech, ale také pro tankování nákladních vozidel, která zajišťují interní logistiku v českých závodech společnosti. Jen od srpna do prosince 2024 spotřebovala tato interní vozidla přibližně 46.000 litrů paliva HVO – což odpovídá roční úspoře přibližně 300 tun oxidu uhličitého,“ uvedl člen představenstva společnosti pro oblast nákupu Karsten Schnake.

Palivo HVO je biopalivo pokročilé generace a je klasifikované jako syntetická náhrada nafty. Vyrábí se chemickým procesem hydrogenace většinou z odpadních olejů, včetně použitých kuchyňských olejů, rostlinných a živočišných tuků. Zásadně se tím liší od bionafty, protože k výrobě HVO se nepoužívají zemědělské plodiny.

Nafta HVO je čirá a oproti fosilní naftě má vysoké cetanové číslo (70 oproti 51). To zlepšuje účinnost spalování a pomáhá snižovat emise škodlivin, zejména pevných částic. HVO palivo rovněž neobsahuje síru, aromatické uhlovodíky ani uhlovodíky s vysokým bodem varu. Díky tomu snižuje emise škodlivých látek a vede k méně častým regeneracím filtru pevných částic (DPF). U starších vznětových motorů může palivo HVO také přispět k tiššímu a plynulejšímu chodu. Palivo lze libovolně míchat i s klasickou naftou.

Pro provoz na syntetické palivo HVO jsou schválené všechny vozy Škoda se vznětovým motorem od modelového roku 2022, tedy vyrobené od 25. týdne roku 2021. Schválení pro provoz na HVO palivo značí symbol XTL na krytu uzávěru palivové nádrže, u starších vozidel lze kompatibilitu ověřit u autorizovaných prodejců Škoda. Palivo HVO nebo nafta s jeho příměsí jsou již běžně dostupné na všech evropských trzích.

Podíl
Exit mobile version