Komerční prezentace Aktual.: 1.10.2025 13:14
Plzeň – Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, dnes předvedla zákazníkovi první soupravu metra pro bulharskou metropoli Sofie. Jezdit tam začne letos v listopadu. Zbylých sedm osmdesátimetrových souprav, vyráběných ve škodováckých závodech v Plzni a Ostravě, tam strojírny dodají do poloviny příštího roku. ČTK to řekl člen představenstva a provozní ředitel Škody Group Zdeněk Sváta. Jde o kontrakt za více než 1,6 miliardy korun z poloviny roku 2023.
„Je to jedna z prvních dvou vyrobených čtyřvozových souprav. První je právě testovaná na okruhu ve Velimi. Dnes představovaný vlak bude po úspěšné přejímce zákazníkem odeslán do Sofie jako první v listopadu,“ uvedl Sváta. Plnění kontraktu zatím pokračuje podle plánu a všechny soupravy budou předány do poloviny roku 2026. V Soffi budou zajišťovat provoz na jedné z linek.
„Výhoda tohoto vlaku proti konkurenci jsou kromě extrémně nízké spotřeby energie také dlouhé údržbové intervaly, delší, než je tržní standard, které tím vlastně umožňují snížit náklady i pracnost údržby. Takže náklady životního cyklu vlaku jsou velmi nízké,“ řekl Sváta. Formální životnost soupravy je 30 let, ale její hlavní části jsou navrženy na delší dobu. Hliníková hrubá stavba vlaku z Ostravy se převeze do Plzně, kde se vyrábějí podvozky, elektrovýzbroj, provádí kompletní montáž, zkoušení a oživení.
Generální ředitel provozovatele metra, městské firmy Metropolitan EAD Nikolaj Najdenov dnes uvedl, že dopravce chce nabízet cestujícím stále vyšší kvalitu služeb. „Výrobky Škoda Group odpovídají těmto požadavkům a nabízí vysoce kvalitní produkty i služby s nejvyššími světovými standardy,“ řekl. Podle ředitele už se cestující na tyto soupravy těší. „Těšíme se na spolupráci se Škodou Group, na to, že bude pokračovat v tak dobrém duchu,“ uvedl. ČTK řekl, že dopravce počítá s dalšími etapami obměn souprav, kterých teď v Sofii jezdí 52.
Andrea Pavel Veberová, projektová manažerka Škody Group, uvedla, že koncept vozidel vychází z nedávných dodávek pro Varšavu. „Souprava se skládá ze čtyř vozů – tři vagony jsou trakční a jeden běžný. Mají běžný rozchod 1435 milimetrů a každý vagon má osm dveří,“ řekla. Vlaky už podle ní úspěšně slouží tři roky ve Varšavě, kam jich Škodovka dodala 37 šestivozových. Projekt pro Sofii má navíc klimatizaci, salonovou i kabinovou. Interiér, barva vagonů i sedadla respektují návrhy zákazníka.
Pokud bude Sofie vypisovat nový tendr, Škoda Group se ho podle Sváty zúčastní. „Hodláme nabízet tento typ souprav do všech měst, které mají tento profil, což znamená v principu Praha, Budapešť, Sofie a dále na východě třeba Taškent, Tbilisi, Baku a sledujeme i situaci na Ukrajině, kde jistě budou velká města potřebovat obnovu flotily,“ uvedl. Škodovka už kromě Varšavy a Sofie zmodernizovala pražské metro, dodala také trakční výzbroj pro metro v Kyjevě, Budapešti, Kazani, Jižní Koreji a Číně.
Podle Sváty navazuje kontrakt pro Sofii na téměř stoletou spolupráci strojíren s Bulharskem. Škoda Group například dodala do pěti bulharských měst za posledních 15 let více než 200 trolejbusů.