
Komerční prezentace Aktual.: 18.03.2025 13:35
Plzeň – Škoda Group dnes představila v Plzni téměř šedesátimetrovou tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Navrhla ji a vyrobila pro německý dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), který bude provozovat 12 těchto vozidel na tratích uvnitř nebo mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg ve třech spolkových zemích, a to Bádensku-Württembersku, Hesensku a Porýní-Falci. Podle firmy jde o nejdelší tramvaj na světě. Celkem, včetně kratších vozidel, jich Škoda Group dodá do německého trojměstí, kde žije přes milion lidí, 114, řekl ČTK mluvčí skupiny Jan Švehla. Hodnota kontraktu na 114 tramvají dosahuje téměř deseti miliard korun. V SRN už jich jezdí 45.
„Unikátní vlakotramvaj, která se může pohybovat po tramvajových i železničních kolejích (v trojměstí mají stejný rozchod 1000 milimetrů), je součástí modulárního vozového parku,“ řekl projektový manažer Michael Kocmich. Kapacita nízkopodlažního obousměrného vozidla je 368 cestujících a může jezdit až 80 km/h. Dnes představený vůz se přesune do depa v Ludwigshafenu příští týden.
„Nejdelší tramvaj na světě je výsledkem úzké spolupráce s rnv a splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Bude klíčovým prvkem budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese,“ řekl Jan Christoph Harder, prezident regionu Západ & Sever ve Škodě Group. Podle něj je více než 20 procent dílů z Německa. Kocmich řekl, že je uvnitř vozu přes 85 kilometrů kabelů a skládá se z desítek tisíc dílů od 214 výrobců, z nichž jsou téměř tři čtvrtiny z ČR. Hrubá stavba se vyrábí ve finském závodě Škody Group v Otanmäki a vůz se pak smontuje v Plzni. Výroba každé tramvaje podle Švehly trvá 18 týdnů, dvakrát tolik než polovičního vozu Škoda 36T.
„Je to největší tramvaj na metrovém rozhodu na světě a maximum možného v konstrukci. Skládá se ze šesti článků. Rozpojit jde v polovině,“ řekl Kocmich. Dosud nejdelší tramvaj jiného výrobce jezdí v Budapešti a podle techniků je o kratší o několik metrů. Škodovka dodala zatím nejdelší tramvaj do Rigy, její čtyřčlánková verze měří 41 metrů.
Firmě rnv, třetímu největšímu dopravnímu podniku v SRN, dodá 114 tramvají ve třech typech – 30metrové Škoda 36T, 40metrové Škoda 37T a 60metrové Škoda 38T. V Německu už je v provozu 36 čtyřicetimetrových a devět třicetimetrových vozů, výroba zbylých skončí příští rok. „Díky možnosti spřahování do sestav s délkou až 80 metrů se mohou ideálně přizpůsobit potřebám přepravců,“ uvedl Švehla. Podle Kocmicha nabízí vozidla minimálně devět kombinací spřažení, homologované jsou také na tratě v Rakousku a Švýcarsku.
„Všech 12 největších tramvají dodáme zákazníkovi během léta až začátku podzimu,“ uvedl Kocmich. Od loňského léta už se v Ludwigshafenu testuje prototyp. „Dnes jsem představili první vůz sériové výroby. S cestujícími se nasadí v řádu měsíců,“ řekl.
Šedesátimetrové tramvaje se podle něj hodí spíše na dlouhé rovné úseky bez oblouků a velkých stoupání. Mají počítadla cestujících, dopravce si tak může on-line kontrolovat, jestli jsou, nebo nejsou vytížené a podle toho zvolit délku soupravy. „Vezme třeba půlku této tramvaje a spojí ji se čtyřicetimetrovou (37T). Rozpojitelnost a zapojitelnost je plus minus do hodiny,“ uvedl Kocmich. V depu se vozy nemusí řídit pouze z kabiny, ale lze je také posunovat pomocí ovládacího panelu v polovině tramvaje.
Skříň vozidla je z několika druhů materiálů. „Například z kortenu (ocel odolná vůči počasí), který i když ‚narezne‘, tak vytváří další ochrannou vrstvu, takže tam není hluboká koroze, a jsme schopni garantovat záruku 25 až 30 let na hrubé stavby,“ řekl Kocmich. Má škodovácký antikolizní systém. „A vzhledem k tomu, že je homologovaná také jako vlak, tak musí mít i zabezpečovač,“ uvedl. Světla disponují až 16 druhy svícení a je s nimi spárována klimatizace, která ohřívá nebo ochlazuje. Mezi sedadly jsou větší rozestupy, aby byl „tok“ pasažérů plynulejší. Díky superkapacitorům dokáže tramvaj dojet 1,6 kilometru na baterii, třeba při kolizí nebo posunování v depu, dodal.