
Aktual.: 3.03.2025 19:36
Hustopeče nad Bečvou (Přerovsko) – Škody způsobené páteční havárií a požárem cisternových vagonů u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku můžou přesáhnout čtvrt miliardy korun. Na životním prostředí bude škoda odhadem sto milionů korun, řekl dnes ČTK mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Inspekce se podle něj při vyšetřování bude zabývat možnou technickou závadou na trati a na vlaku, ale i možností selhání člověka. Cisterny převážely benzen, hasiči stále neohlásili likvidaci ani lokalizaci požáru. Toxickou chemikálii dosud přečerpali ze dvou vagonů.
„V tuto chvíli máme informaci, že předběžně byly odhadnuty škody na 225 milionů korun. Celkem 75 milionů korun je škoda na infrastruktuře, 50 milionů korun je škoda na vlakové soupravě, není v tom započítán náklad. Celkem sto milionů korun byla předběžně odhadnuta škoda na životním prostředí, tato škoda byla odhadována až během neděle – je to informace z místa mimořádné události,“ uvedl Drápal. Chemička DEZA z Valašského Meziříčí, která převážený benzen vyrobila, škody vyčíslila na několik desítek milionů korun, řekl na dotaz ČTK Pavel Heřmanský ze skupiny Agrofert, do níž DEZA patří.
Nehoda se stala v pátek kolem poledne, vlaková souprava projížděla železniční stanicí Hustopeče nad Bečvou ve směru od Valašského Meziříčí na Vsetínsku. Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice se z dosud nezjištěných příčin odpojila lokomotiva od zbytku soupravy. Vlak převážel v 17 vagónech přes tisíc tun benzenu, 15 vagónů po vykolejení zachvátil požár. Lokomotivu požár nezasáhl. Nikdo nebyl zraněn.
„V rámci šetření se budeme zabývat jak možnou technickou závadou na svršku a na vlaku, tak samozřejmě i možností selhání člověka,“ řekl mluvčí Drážní inspekce. Server Hospodářské noviny dnes uvedl, že za nehodou může stát vysoká rychlost, kterou vjel vlak na výhybky. „V tuto chvíli nedovedeme spekulovat nad tím, zda byla, či nebyla překročena rychlost,“ řekl k tomu Drápal. Objasnit situaci by měl rychloměr v lokomotivě, tato data ale inspektoři podle mluvčího zatím nevyhodnocovali.
Benzen převážela Ostravská dopravní společnost – Cargo. Zástupci firmy dnes ČTK sdělili, že na objasnění příčin nehody firma spolupracuje a do zveřejnění oficiálních závěrů je předčasné spekulovat o okolnostech nehody. „Data z palubního záznamového zařízení budou detailně vyhodnocena s cílem přesně rekonstruovat průběh událostí vedoucích k incidentu,“ uvedla firma.
Policie podle mluvčí Miluše Zajícové nehodu prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Kriminalisté v neděli ohledali vagóny zasažené požárem, místo nehody prohlédnou po ukončení likvidačních prací. „K prověřovaným verzím, které vedly k této události, a dílčím úkonům trestního řízení se nebudeme z důvodu, že prověřování této závažné události je na samotném počátku, vyjadřovat,“ uvedla Zajícová. Zajišťování podkladů a dokumentace podle ní potrvá několik měsíců.
Likvidaci ani lokalizaci požáru hasiči zatím neohlásili, protože benzen jako vysoce těkavá látka v poškozených cisternách zůstává. Dnes v Hustopečích zasahovalo kolem stovky hasičů ze 17 jednotek. Pracovali v protichemických speciálních oblecích a dýchací technice. Během dneška využívali veškerou dostupnou technologii včetně speciálního robota ze Slovenska. „Spolu se sedmi drony a stacionární kamerou monitoruje nepřetržitě místo zásahu, fungují jako podpora štábu,“ uvedla krajská mluvčí hasičů Lucie Balážová.
Dosud hasiči přečerpali dvě cisterny, které odvezli. Další tři vagony jsou v pořadí, řekl ČTK mluvčí drážních hasičů Martin Kavka. „Zbývající cisterny je nutné nejprve otevřít, přečerpat a odvětrat,“ uvedla Správa železnic na síti X. Hasiči budou zasahovat ještě několik dní, po odtažení havarovaných cisteren začne sanace, řekla ČTK Balážová.
Největším rizikem po úniku benzenu z havarovaných cisteren je možný průnik do podzemních vod. Bez kyslíku a světla je tam tato toxická látka označovaná za karcinogen první třídy schopna přetrvat řadu let, řekl dnes ČTK profesor z katedry organické chemie olomoucké přírodovědecké fakulty Pavel Hradil.
Zlikvidovat následky nehody je potřeba rychle, dokud je sucho, uvedli hustopečští rybáři. Podle nich jinak hrozí, že se toxická látka z kontaminované půdy dostane do štěrkopískových podloží a do jejich jezer. To nejbližší je vzdáleno od železniční tratě zhruba 80 metrů.
V povrchových vodách zatím Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) nadlimitní koncentraci benzenu nezaznamenala, vzorky odebírá pravidelně. Z povrchu se benzen podle Hradila snadno odpařuje a působením kyslíku a ultrafialového záření se postupně zhruba tři dny odbourává.