Komerční prezentace Aktual.: 26.12.2024 12:33
Praha – Již devatenáctý start na slavné Rallye Dakar čeká v lednu Aleše Lopraise, dlouhodobě jednoho z nejlepších jezdců v kategorii kamionů. Čtyřiačtyřicetiletý závodník po letech, kdy startoval se speciálem Praga, usedne 3. ledna tentokrát do kamionu Iveco postaveného v dílnách nizozemského týmu Gerarda de Rooye. Lopraisovy cíle se ale nemění, v rozhovoru s ČTK a sport.cz řekl, že chce opět bojovat o nejvyšší pozice.
„Přejeme si být šťastní v cíli a být nejlepší. Je to neskromné přání, ale na druhou stranu – sláb jenom ten, kdo v sebe ztratil víru, a malý ten, kdo zná jen malý cíl,“ řekl Loprais a pomohl si citátem z díla Svatopluka Čecha. „Za posledních pět Dakarů jsem přenechal ve prospěch ostatních dobrou pozici, třeba se teď karta otočí. Rychlost máme, jedeme si pro nové zážitky a moc bych si přál, ať nám to tentokrát vyjde,“ uvedl Loprais, jenž letos nestačil pouze na Martina Macíka.
Důvodů, proč se rozhodl změnit značku kamionu, je hned několik. Jeho tým se intenzivně věnoval přípravě speciálů pro kategorii Klasik, takže neměl čas vylepšovat pragu. Vedle toho měl oproti konkurenci problém se slabším výkonem motoru.
„My technologicky nedosáhneme na motor Common-Rail (motor s přímým vstřikováním paliva), který mají tovární týmy a pár šťastlivců. Iveco má o deset procent vyšší kroutící moment i výkon, než jsme měli my,“ uvedl Loprais s tím, že vše vyřešila nabídka ke spolupráci od De Rooye. „Takže vstříc novým zážitkům,“ pousmál se.
Nový kamion již testoval. Původně se měl představit i na Marocké rallye, ale nakonec na startu chyběl, neboť odhalil, že iveco má problémy s chlazením. „Je tam vidět ta porce výkonu. Cítím větší trakci, ale nechci to přechválit. Auto je zajímavé, nicméně Dakar je o celé souhře týmu, o mechanicích, navigaci, o všem komponentech, protože rozhodují detaily. Vše musí do sebe zaklapnout, ale cítím to dobře,“ řekl Loprais.
Olomoucký rodák patří mezi nejzkušenější piloty v kategorii. I proto jej neznervózňují informace organizátorů o náročnosti nadcházejícího ročníku rallye. „ASO (organizátor) to vždycky prezentuje velkolepě, ale pak je realita jiná. Nikdy jsem ale nezažil lehký Dakar. Každý je specifický, náročný. Stanou se vám věci, které jsou nepředvídatelné, nemůžete s nimi počítat. Mám jich hodně za sebou, ať už co se týká techniky či příhod, které se stanou na trati. To jsou silné momenty a ve finále v tom je Dakar obtížný a záleží, jak se dokážete přes tyto výjimečné extrémní situace přenést,“ uvedl Loprais.