Soud se případem zabýval poté, co Nejvyšší soud rozsudek zrušil. V případu jde o Michala Hejkala, Milana Macuru, Juraje Noska a Františka Lízala. Na stavbě působili v různých rolích, jako dozor či stavbyvedoucí.

Odvolací krajský soud v Pardubicích odsoudil všechny obžalované za přečin obecného ohrožení z nedbalosti. „Byli v pozici kvalifikovaných osob, měli zkušenosti s prováděním stavebních prací. Pro všechny vyplývaly povinnosti, aby práce probíhaly v souladu se stavební dokumentací. Nikdo z nich nevnímal nebezpečí odtěžení, aniž by byl most podepřen,“ řekl v odůvodnění rozsudku předseda odvolacího senátu Aleš Holík.

Obžalovaní si podle něj vyložili projektovou dokumentaci shodně špatně, a to tak, že bylo možné odtěžit materiál až po patu starého mostu. Až pro další odtěžování plánovali, že se klenba mostu podepře a odtěžení se provede ještě více do hloubky.

Soudce odmítl totožný argument všech obžalovaných, že nebyli za stav stavby odpovědní, tedy že se nemohli dopustit ničeho, co je jim kladeno za vinu. Soud již dříve pravomocně dva stavbyvedoucí potrestal podmínkami. Odmítl ale, že by jen tito dva byli za pád mostu a zavalení dělníků zodpovědní.

„I železniční nehody mají řadu příčin, více osob nerespektuje své povinnosti a dojde k nebezpečné události. Obžalovaní měli reagovat na nebezpečí, které vznikalo a narůstalo,“ řekl Holík.

Rozsudek je pravomocný. Možné je pouze dovolání k Nejvyššímu soudu, jak to již dříve učinil jeden z obžalovaných. Zda obžalovaní dovolání prostřednictvím svých advokátů podají, budou nyní projednávat se svými právníky.

Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově tehdy podstupoval rekonstrukci, která byla součástí modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag.

Podíl
Exit mobile version